Velux vælger et af Danmarks bedste bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den danske vinduesgigant har et pænt stort inhouse-bureau – men har nu valgt en digital partner, der er blandt landets mest succesrige bureauer.

Velux har sit eget inhouse bureau, Velux Communication Agency, der har 32-33 medarbejdere. En størrelse, der gør bureauet i stand til at håndtere en lang række opgaver selv – inkl. at løse opgaver for andre – men det udelukker naturligvis ikke samarbejder med eksterne bureauer.

Således er Magnetix nu valgt til at hjælpe Velux med digital markedsføring i bred forstand – ikke kun geografisk i form af ca. 20 lande, men også hvad angår discipliner; fra kampagnestrategi og kommunikationskoncept til displayannoncering, search-rådgivning og udvikling af digitale universer og utilities.

De første fælles projekter mellem Magnetix og det interne bureau sætter fokus på Velux’ portefølje af accessories, bl.a. gardiner og persienner. Velux har udviklet en lang række produkter, som man i en pressemeddelelse betegner som unikke. Nu skal også markedsføringen og selve præsentationen af produkterne løftes op på samme niveau.

”Både vores brand og vores produkter giver mulighed for markedsføring, der er relevant og vedkommende for kunderne, men vi har haft brug for hjælp til at gøre det nemmere og mere engagerende at involvere sig i vores univers,” siger Lisbeth Collignon, som er Director, Marketing Communication i Velux. Hun tilføjer:

”Det skal simpelthen både være nemmere at købe og nemmere at opleve. Magnetix er både stærke på de klassiske digitale marketingdiscipliner, der skaber trafik og konvertering, og på de mere oplevelsesbaserede”.

Hun suppleres hos Magnetix af Client Service Director Jimmi Eriksen:

“Velux har jo en klar vision for, hvor deres markedsføring skal hen, og den matcher godt med det, vi kan. Vi hylder fælles grundprincipper om at sætte brugeroplevelsen i centrum og skabe interaktioner, der i højere grad bliver opfattet som serviceforløb end som marketingpåvirkninger, og det giver et stort potentiale for at skabe spændende løsninger.”

Han siger om det værdimæssige grundlag for samarbejdet:

“Vi har et virkelig godt fælles grundlag, kan vi mærke. Velux’ kerneværdier om at skabe resultater som en fælles indsats bygget på engagement, gensidig respekt og løbende forbedring passer fuldstændig med vores principper for det stærke partnerskab. Vi mener jo, at tiden er løbet fra den gamle bureaumodel, hvor man kaster en briefing over hegnet til bureauet – som så kaster en løsning tilbage med en faktura på. Vi tror meget mere på fortløbende, fælles processer – og vi har allerede et godt samarbejde med Velux’ eget kreative team.”

Velux Gruppen har i dag produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i 40, og er blandt de stærkeste globale brands i byggematerialeindustrien. Gruppen beskæftiger i alt ca.10.000 medarbejdere, heraf 2600 i Danmark.