Venstre-erstatning til fotografer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at Venstre betaler erstatning til fotografer for uretmæssig brug af billeder. Samt om uudnyttet product placement-potentiale i modebranchen.

I den omdiskuterede Venstre-kampagne “Kig bag facaden”, der blev til en sag om ophavsret, har Venstre nu indgået forlig med de to fotografer, hvis billeder blev brugt i kampagnen.

Resultatet er blevet, at Venstre betaler erstatning til fotograferne for uretmæssig brug af billederne af Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal. Begge parter har aftalt ikke at oplyse beløbets størrelse.

Dansk Journalistforbund mener, at Venstre med forliget anerkender, at man har brudt ophavsretten.

Det fremgår ikke fra Venstres side om det var en kalkuleret risiko, da den eneste kommentar fra partisekretær for Venstre, Jens Skipper Rasmussen, er:

“Vi har indgået en aftale med nogle folk, der har følt sig krænket. Mere har jeg ikke at sige”.

Jens Skipper Rasmussen har tidligere udtrykt undren over, at der var et problem med brug af billederne, da han mente, at Venstre bare havde lånt billederne på samme måde som S og SF tidligere havde lånt billeder af Lars Løkke og Claus Hjort Frederiksen.

Efter sagen kom frem, har kreativ direktør Peter Hiort gjort opmærksom på, at Socialdemokraterne i 2008 brugte sloganet: “Vi kan, hvis du vil”. Et slogan, som Peter Hiort havde udtænkt for Venstre – og som de brugte – i 90’erne (Jyllands-Posten, p. 16).

Uudnyttet product placement-potentiale i modebranchen

I USA har det længe været normalt, at kendte skuespillere indgår aftaler med de internationale modehuse. I Danmark er det ikke så udbredt, men den danske modebranche bliver stadig bedre til at udnytte kendte – musikere såvel som skuespillere – til at promovere de forskellige modebrands.

Det mener Henrik Juhl, der er CEO i kommunikations- og brandingbureauet PRD:

“Det er stadig ikke lige så udbredt som i USA, men alle modebrands herhjemme med respekt for sig selv har i dag en product-placement strategi, hvor alliancer med kendte, er en væsentlig del af den.

En af de virksomheder, der var først ude med en alliance med kendte skuespillere, er Day Birger Mikkelsen, som allerede i 2003 formaliserede aftaler med profilerede skuespillere. Siden har de fået Nikolaj Coster-Waldau, Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen og Paprika Steen til at gå i deres tøj.

“Vi arbejder meget målrettet med de personer, vi indgår samarbejde med. Vi ved, at vi har lavet et godt samarbejde, når bladene omtaler, at skuespilleren bar vores tøj på en god måde og når vi kan aflæse det i salgstallene. Begge dele sker ganske ofte”, siger Peter Ingwersen, kreativ direktør i Day Birger Mikkelsen.

I USA er det normalt, at kendte skuespillere og musikere får penge for at bære bestemte tøjmærker, men sådan er det ikke i Danmark, siger branding-direktøren, Henrik Juhl:

“Det er mig bekendt ikke særlig normalt, at skuespillere og musikere kræver penge for at bære et bestemt stykke tøj. På den måde er vi et stykke fra amerikanske tilstande”.

Day Birger Mikkelsen betaler da heller ikke skuespillerne for at gå i virksomhedens tøj, men Peter Ingwersen mener, at de kendte får noget ud af samarbejdet, fordi virksomheden hjælper dem til at tage sig bedst muligt ud og dermed få positiv opmærksomhed og chancen for at få bedre roller.

Kunstnerne skal dog blive bedre til at få deres del af kagen, mener kommunikationsekspert Christian Have:

“I sammenligning med USA er kunstnere i Danmark og Europa lidt mere tilbageholdende med at se sig selv som et brand. Det er klogt at dem, at de værner om deres integritet, men jeg tror, at de med fordel kan indgå i mange flere alliancer end i dag. De har klart et potentiale for at lave nogle aftaler, som også er til deres fordel, hvis de drøfter med modevirksomheden, hvordan dens salgs- og markedsføring kanaler kan udnyttes til at fremme kunst” (Berlingske Business, p.16-17).