Verdens bedste reklamefilm får en opfølger

Peter Engholm
25@mail.dk

Chipotle vandt sidste år Film Lions i Cannes med Back to the Start. Nu følger en ny fortælling – og et spil – der allerede hitter.

Den mexicanske fastfoodkæde Chipotle vandt sidste år folks hjerter – og Cannes-juryens gunst – ved at fortælle sin egen historie via den animerede film om bonden, der lader sit familielandbrug glide over i en kold dyrefabrik, indtil han kommer på bedre tanker og begynder forfra på bæredygtig vis.

Back to the Start hed filmen, båret af bl.a. Willie Nelsons udgave af Coldplay-nummeret The Scientist – og nu lancerer kæden en ny film. Men fortællingen er den samme: En stille undren over hvor industrielt vi går til værks, når det gælder fødevarer – og en lige så diskret beskrivelse af en person, der vælger den go’e gammeldags måde.

Okay, person er måske så meget sagt, for hovedrollen i Chipotles nye film, der også fungerer som en reklame for et spil til iPad og iPhone, er tildelt et fugleskræmsel, der bryder fri af en alt andet end munter produktion styret af krager.

The Scarecrow blev lanceret i sidste uge og havde opnået godt 200.000 visninger fredag eftermiddag. Mandag middag var 4.000.000 visninger passeret.

Moonbot har animeret, og Fiona Apple synger ”Pure Imagination” (oprindeligt fra Willy Wonka and the Chocolate Factory fra 1971) – ca. tre kr. pr. købt nummer i iTunes går til fordel for Chipotle Cultivate Foundation.

Hvis du får mindst 3 ud af 5 stjerner i hvert af spillets verdener, udløser det – på udvalgte markeder, må man formode – en kupon til lidt gratis sager hos Chipotle.

https://www.youtube.com/watch?v=lUtnas5ScSE