Verdens mest hemmelige sportssko

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Sådan betegner Ecco selv sine sportssko. Men det vil de gerne ændre på, selvom det betyder konkurrence med sportsgiganter som Nike, Adidas og Puma.

Der skal mere fokus på salg og markedsføring, siger Alex Nicolai, chef for Ecco Sport, før man kommer  helt op i gear med hensyn til Eccos troværdighed inden for sportsområdet.

Men det betyder ikke, at det ikke går godt for Eccos sportsafdeling. Forretningsområdet ’Sport’ er vokset til at udgøre næsten 25 procent af Eccos omsætning svarende til 1,7 mia. kroner.

Ecco Sport består af tre områder: Golf, Løb og Outdoor. Outdoor repræsenterer 71,5 procent af sports-salget, siger Alex Nicolai.

Alligevel er det ifølge Ecco selv ’verdens bedste bevarede hemmelighed’ at Ecco har sportssko til løb og outdoor.

Men den hemmelighed vil de gerne gøre op med.

Selvom de hverken har råd eller lyst til meget store markedsføringsbudgetter og kontrakter med nogle af verdens største og mest kendte sportsfolk lige som konkurrenterne på sportssko-området, satser Alex Nicolai, der selv har deltaget fire gange i Hawaii Ironman, på at sætte ekstra turbo på salg og markedsføring.

En af de styrker, Ecco vil slå på, er, at de ejer hele værdikæden fra skind til butik og at de har 50 års erfaring som ’skomager’ samt at man besidder en helt ny BIOM-teknologi, hvilket står for Bio-Optimering.

Det er dog endnu ikke lykkedes for Ecco at få fodfæste hos de store sportsbutikker (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 8-9).