Verdens mest prisvindende kampagne går til angreb på emojis

Peter Engholm
25@mail.dk

#LikeAGirl fra sidste år får en efterfølger. Igen handler det om empowerment gennem sproget – denne gang emojis. Se filmen her.

Always-kampagnen #LikeAGirl vandt sidste år både priser og hjerter, da den udstillede voksnes holdning til vendingen at løbe og slås ’som en pige’.

Empowerment-tiltaget, der tager afsæt i, at pigers selvtillid siver gennem puberteten, var ifølge The Gunn Report den mest awardvindende kampagne i 2015.

Og der er desværre nok at tage fat på – også når det gælder emojis, der er blandt de hurtigst voksende sprog i verden. For hvis 1 billede siger mere end 1000 ord, hvad kommunikerer emojis i virkeligheden så til de piger, der interagerer med dem?

Always samarbejder med dokumentaristen og instruktøren Lucy Walker fra Pulse Film, og de undersøger, om piger føler sig uretfærdigt repræsenteret ved de tilgængelige emojis … og spoiler-alert: Det gør de.

Michele Baeten, Associate Brand Director hos Procter & Gamble, siger:

”Pigeversionerne af emojis er kun klædt i pink, er prinsesser eller dansende kaniner, de ordner deres negle og deres hår – og det er stort set dét. Der findes ingen andre aktiviteter, ingen sport, ingen der arbejder.”

Hun tilføjer:

”Stereotypiske, begrænsende budskaber er gemt steder så uskyldigt som i emojis. Det motiverede os til at kæmpe for en ændring, og vi vil ikke stoppe med at bekæmpe alle de begrænsninger og slag i selvtilliden, som piger oplever i puberteten, før alle piger føler sig ustoppelige. ”

Always opfordrer til, at man tager et billede, optager en video eller tweeter under hashtagget #LikeAGirl for at inspirere unge piger i hele verden til at gøre lige hvad, de vil.

https://www.youtube.com/watch?v=L3BjUvjOUMc