Af Peter Engholm 25@mail.dk

Volkswagen vandt sidste års Super Bowl – for reklamer. Det skete med The Force, og en teaser med 10 mio. visninger kandiderer til at være den største af sin art - og formår i al fald at skabe hype omkring titelforsvaret op til søndagens finale.

Topscorer ved verdens største reklame-vindue, Super Bowl, var i 2011 The Force fra Volkswagen – historien om den lille dreng, der iført Darth Vader-dragt render huset rundt for at bruge kraften på husdyr og inventar – forgæves, indtil far kommer hjem med sin bil …

Historien har trukket ca. 50 mio. visninger på YouTube, blev sidste års mest delte film og nappede også en guldløve i Cannes.

Følg op på dén! En svær øvelse, skulle man mene – omvendt er der rygvind at hente i en fortsættelse. Rygvind i form af 10 mio. visninger. Så meget har den nye VW-reklame, The Bark Force, trukket. Og det er vel at mærke blot en teaser op til søndagens Super Bowl-reklame.

60 sekunders teaseren bruger – i lighed med The Force – Imperial March-temaet fra Star Wars – denne gang fremført af en flok gøende og hylende hunde … flere af dem iført remedier fra filmene.

“Børn og hunde er altid godt. Det er klassiske virkemidler – og læg dertil stjernekrigs-elementer, som også virker – bare spørg Lego. Og med de velkendte redigeringstricks, så er jeg ikke overrasket over de mange visninger og likes,” siger Poul Mikkelsen fra DDB Danmark.

Det lyder næsten for kalkuleret – hvad kan også gå galt?

“Jeg vil snarere sige, at det kun går så godt, fordi man lukrerer på den forrige film med den lille dreng – filmen var så sympatisk, at vi gerne vil se fortsættelsen,” siger Poul Mikkelsen.

En teaser på ét minut er langt …

“Ikke for langt, bortset fra at jeg ikke bryder mig om mynden til sidst i filmen. Dels skal du bygge din historie op, dels er vi – på de sociale medier – ikke irriterede over teasere. De skal pirre vores nysgerrighed, og vi accepterer en tilsyneladende meningsløs teaser, hvis vi har en forventning om, at der kommer noget godt senere – selv om jeg tror, at The Force bliver svær at efterfølge,” siger Poul Mikkelsen.

Hvad vil vi komme til at se ved Super Bowl?

“Jeg har på fornemmelsen, at det bliver en reklame for Rugbrødet. Der er i USA – hvor Volkswagen er i færd med at bygge deres brand op – en stor interesse for retro. Og da de allerede har præsenteret den nye Beetle, så er Rugbrødet min favorit,” siger Poul Mikkelsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club