Verdens største bureaugruppe blev endnu større

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

WPP havde et godt år i 2011. Desuden kan en anden af verdens store bureaugrupper melde om pæn fremgang.

Man kan fortsat høre bureauer tale om et svært marked. Spørgsmålet er bare, om det er konjunkturer eller om det er strukturelle forandringer.

I hvert fald melder verdens største bureaugruppe, WPP Group, med hovedsæde i Irland, nu om et rekord-stort resultat for 2011.

Gruppen voksede både i omsætning og i overskud, der lige akkurat rundede 1 mia. Pund – eller knap 9 mia. kr. Det er en vækst på 18,5 pct., mens omsætningen steg med 7,4 pct. til 10 mia. Pund – eller ca. 90 mia. kr.

Selv den kriseramte eurozone bidrog med en vækst på 7,7 pct. Nordamerika vækstede kun 2,7 pct., mens de asiatiske og sydamerikanske markeder voksede med 12,5 pct.

Gruppen rummer brands som JWT, Ogilvy, Y&R, Mediacom, MEC, Mindshare og Maxus, og denne del af forretningen klarede sig også godt med en vækst på 7,4 pct.

Topchefen, Sir Martin Sorrell, udlægger teksten om 2012 således:

“Både forbrugere og virksomheder vil formentlig fortsat være forsigtige og frygtsomme – men vil formentlig også fortsætte med at købe og investere i brands både på modne og vækstmarkeder.”

Havas er en anden af verdens store bureaugrupper, og her gik 2011 også fornuftigt. Havas voksede både på toppen og bunden.

Omsætningen steg med 5,6 pct. til ca. 12,3 mia. kr., mens overskuddet steg med 9 pct. til ca. 900 mio. kr.

Havas er moderselskab for bl.a. Euro RSCG, MPG og Arnold.