Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Walmart øgede i 2008 sit annonceforbrug med over 50 pct. – men bruger dog fortsat en lille andel af omsætningen.

Mens andre detailhandlere sidste år skar ned på annonceringen i USA, satte Walmart, der er verdens største detailhandler, ekstra turbo på. Kæden øgede sit annonceringsforbrug med 55 pct., fortæller branchebladet AdAge.

Det fremgår dog også, at Walmart trods væksten fortsat ikke rutter med annonceringskronerne. Kæder som Macy’s og Sears brugte henholdsvis 4,5 og 4 pct. af omsætningen på annoncering, mens det tilsvarende tal for Target var 2 pct.

Walmart, der har en omsætning på 4-10 gang disse kæders, brugte 0,5 pct. af sin omsætning på annoncering.

Krisen er ikke gået uden om Walmart, hvor den nye topchef har varslet fyringer på hovedkontoret. Derfor stilles der spørgsmål ved, om kæden vil fortsætte med øgede investeringer i annoncering, men samtidig kan kæden dog notere, at den trods krise fortsat oplever en voksende omsætning.

Meldingen fra selskabets talsmand lyder dog: “Vores formål er at spare penge for folk, så de kan leve bedre, og vil fortsat gøre de ting, der er nødvendige for at kommunikere med vores kunder”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club