Verdenspremiere på filmfestival på anderledes reklamekampagne

Jacob Wendt Jensen, filmjournalist og forfatter

Bilmærker er før gået ind i filmproduktion – bl.a. BMW og Ridley Scott – men Lexus kører nye veje med en markant støtte til kortfilm af ukendte instruktører. Filmene har netop haft verdenspremiere under filmfestivalen i Cannes.

Life is Amazing er sloganet for luksusbilmærket Lexus – banalt, bredt, mundret og let at huske. Nu forsøger bilproducenten at brede det ud fra marketing til filmverdenen i et samarbejde med The Weinstein Company, der sidste år havde en finger med i otte Oscar-vindere, ledet af den farverige og brøsige filmproducent Harvey Weinstein, som i sin tid også sammen med sin bror skabte det mangedobbelte Oscar-vindende filmselskab Miramax.

Lexus bakker samarbejdet op med kontant støtte – fra små 2 mio. kr. til godt 4 mio. kr. pr. kortfilm skabt af unge og endnu ukendte instruktører.  Se forfilmene her.

Filmene har netop haft verdenspremiere ved filmfestivalen i Cannes, der er andet og mere end hovedkonkurrencen (hvor Nicolas Winding Refns nye film “Only God Forgives” vises) og aktiviteter på det store filmmarked – bl.a. en paneldebat, hvor Lexus forklarer, hvorfor de er gået ind i filmindustrien. Moderatoren spørger:

Ville det ikke bare være lettere at se at få placeret nogle mennesker i jeres biler?

“Jo, det ville det nok, men når vi udvikler vores brand, forsøger vi at komme ud til et bredere publikum og forsøger at få en stærkere følelsesmæssig tilknytning til forbrugerne. Lexus har altid været en pionér i luksusbilindustrien, og det samme er Weinstein selskabet inden for film. Derfor er det naturligt for os at være med til at lave direkte og spændende kortfilm omkring temaet ‘Life is Amazing’, der er blevet et vigtigt slogan for os,” siger Paul Van Der Burgh, som er chef for Lexus i Europa.

Han tilføjer:

“Vi vil gerne ud til et publikum, der sætter pris på design og kunst. Derfor har vi også stiftet en designpris, der uddeles i Tokyo for første gang i år, og en designkonkurrence; Lexus Amazing i Milano.”

Smart med penge til talenter

Men hvorfor udlåner Harvey Weinstein sit filmgrej og sit filmselskab ud til Lexus og en stribe unge instruktørspirer?

“‘Da Good Will Hunting i sin tid blev en succes, sov Matt Damon og Ben Affleck på gulvet hos hinanden, og da de fik stor succes, skabte de projekt Green Light, der gik tre sæsoner på tv, hvor unge instruktører kunne forsøge at lave film. Det tog dem meget tid og arbejde, men vi kan – ved at trække en virksomhed ind – gøre den slags meget lettere og smartere. Når man er kommet op på et vist niveau af succes, vil man gerne give noget igen til de unge, så jeg var ikke i tvivl om, at sige ja, da Lexus henvendte sig med ideen om at støtte kortfilm”, siger Harvey Weinstein.

Han har trukket filminstruktøren Tim Burton af huse for at fortælle om dengang, han sad og biksede og baksede med sine kortfilm “Vincent” og “Frankenweenie”. Burton har sidenhen lavet spillefilmssucceser som “Edvard Saksehånd”, “Ed Wood” og to Batman-film for blot at nævne nogle stykker, og han er stadig blandt de mest kreative hjerner i filmbranchen.

“Jeg lavede et par kortfilm i 1980 hos Disney, og jeg havde slet ikke de muligheder, som der er opstået nu. Mine kortfilm er siden højst blevet vist klokken to om natten på Disney Channel. Der findes ikke noget som kortfilmsformatet, når det lykkes for dig. En kortfilm kan være som en fed sang eller som en ren følelse, som det er sværere at få frem i spillefilmsformatet”, siger Tim Burton.

Bilen skal med

De fem instruktører er fra næsten lige så mange verdensdele. Under den brede paraply er der skabt en stribe vidt forskellige film. Lexus betingede sig dog, at der kom en bil med i en af filmene, og den optræder både i en naturtro udgave og i japansk animeform.

“Det var nok ret forskelligt hvem af os, der havde hvilken kreativ frihed, men jeg kommer fra reklamefilm og musikvideoer, så jeg følte, at jeg havde mere frihed end de steder – og samtidig et budget, der var 20 gange større. Dog vil jeg sige, at min første udgave af manuskriptet havde mange bandeord hele vejen igennem historien, og de fleste af dem blev jeg nødt til at skære ud”, siger en af de fem instruktører, Joel Kefali.

Budgetterne på filmene var på mellem 300.000 og 700.000 dollar – fra 1,7 mio. kr. til 4 mio. kr. – så der er tale om et projekt til over 10 mio. kr. Lexus og Miramax vil ikke oplyse det præcise beløb for projektet, der er gennemført på ni måneder.

Harvey Weinstein håber, at man kan fortsætte samarbejdet til næste år, hvilket Lexus ikke kommenterede. Allerede et døgn efter begivenheden søndag eftermiddag havde Lexus fået godt med omtale verden rundt.

I den forbindelse var det nok kun en mindre streg i regningen, at topfolkene fra Lexus blev kørt fra pressemødet til verdenspremieren på deres egne film i en Mercedez-Benz. 

Den første af Lexus-kortfilmene får offentlig premiere den 28. maj og slippes løbende ud på dette site.