Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Reklamebranchen er visionsløs og ideforladt, mener vindmøllekoncernens globale marketingchef, Morten Albæk.

I slutningen af 2009 blev Saatchi & Saatchi S i San Francisco præsenteret som Vestas nye lead-bureau efter en bureaukonkurrence.

Spørgsmålet er dog, hvad lead-bureau betyder i Vestas terminologi. I hvert fald er samarbejdet stoppet igen, og det lyder fra koncernen, at der kun var tale om et projekt.

Men når man læser interviewet med Vestas globale marketingchef i Børsen i dag, så kan man få den tanke, at der er tale om en efterrationalisering.

Den globale marketingchef hedder Morten Albæk, og når han karakteriserer reklamebranchen som visionsløs og ideforladt, er det svært at forestille sig, a samarbejdet har været særligt succesrigt.

“Jeg ser en stigende kreativ dovenskab og skrigende mangel på innovation af fundamentalt nye marketingskoncepter og kampagner, og industrien ligner mere og mere i mine øjne en kreativ boble, der er ved at briste,” siger han til Børsen og fortæller om processen, hvor Vestas bad en række bureaukæder om ideer til en markedsføringsplatform, der bl.a. skulle involvere forbrugerne mere med henblik på at lægge pres på politikerne.

“Alle som én foreslog os f.eks. at lave tv-reklame, og dér må jeg indrømme, at jeg blev en smule desillusioneret. For det første, fordi ideen var økonomisk idioti, da det ville kræve en eksorbitant stor investering, hvis vi skulle bruge alverdens tv-reklameblokke til at gøre folk i den ganske verden bekendte med WindMade og Vestas. For det andet og langt værre var idéen dybt uoriginal og et udtryk for vanetænkning af værste skuffe,” siger Morten Albæk.

I stedet har Vestas nu satset på at opbygge en egen kreativ marketingafdeling, og Morten Albæk fortæller, at grundideen til forbrugermærket WindMade blev skabt af koncernen selv, mens Droga5 i New York stod for udvikling af navn og logo.

Vestas har for nylig valgt at indlede et samarbejde med århusianske Kernel på budgetterne for Ofshore og Northern Europe, men dette samarbejde er uanfægtet af Morten Albæks udtalelser. dog understreges det fra presseafdelingen, at Kernel også arbejder på projektbasis.

Kommentarer

  1. WIndMade logoet er hæsligt og idéforladt!! Bare fordi at det er er lavet i NY betyder det ikke at det er særligt godt!!!

  2. At bede om forbrugernes hjælp til at påvirke politikerne er vel trods alt også sin sag. Uagtet at vindenergi er et vigtigt supplement til de fossile brændstoffer, er denne industri jo også kommerciel. Så ud over at opgaven i mine ører lyder en smule far fetched, svarer den vel til, at Nike skulle bede befolkningen om at lægge pres på politikerne for at sætte momsen ned på løbesko – af hensyn til fedmeepedemien. Hov, det kunne da for Søren… Nå nej, ved ikke, hvor kreativt det lyder ;o)

  3. Kære Vestas. I er skøjtet fra bureau til bureau de sidste mange år. Problemet er, at I ikke ved, hvad I selv laver og hvor I vil hen. Jeres forrige mantra “No 1 in modern energy” kom kun til at holde lige så længe som det forrige bureau, og er nu ændret til noget helt andet. Få hovedet ud af skyerne og drop arrogancen. Hvis I er så kloge og reklamebureauerne så uduelige, så er det jo bare fint, at I kan lave jeres ting selv. Så spilder I hverken jeres egen eller bureauernes tid.

  4. Mange af problemerne kommer nok også af, at man sælger varm luft, har et selskab der kun kan eksistere med offentlig støtte – og som skal markedsføres af en filosof 🙂

  5. Læhegn og vindmøller!
    Se dog opsangen til branchen som en kærkommen lejlighed til selvransagelse. Og vis så filosoffen, at der er sammenhæng mellem det vi siger, og det vi gør – skaber resultater gennem kreativ kommunikation.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club