Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sidste efterår gennemførte man en bureaukonkurrence og valgte en vinder. Men efter blot et halvt år har man fortrudt sin strategi, og det går ud over vinderen af konkurrencen.

Selvom århusianske Kernel har en imponerende kundeliste omfattende f.eks. Danfoss og Grundfos, så kom bureauet først for alvor på den offentlige lystavle, da man sidste efterår vandt en konkurrence om Vestas-budgettet for Northern Europe og Offshore.

Men det blev en stakket frist. For nu har Vestas droppet samarbejdet efter blot et halvt års samarbejde.

Årsagen er, at Vestas har valgt en ny bureaustrategi, hvor man satser på nogle færre samarbejdspartnere med globalt fokus. I den sammenhæng har man valgt et samarbejde med Kunde & Co, som et af tre globale lead-bureauer.

Kernel er således blevet offer for noget af en siksak kurs hos Vestas.

Det er kun få måneder siden, at Vestas øverste marketingansvarlige gav hele bureauverdenen en ordentlig bandbulle, og karakteriserede den som en kreativ boble efter at man forgæves havde søgt efter en global bureaupartner.

Morten Albæk tilkendegav, at man ville satse mere på egne ressourcer og over for Bureaubiz sagde han, at man ville satse på en bredere kreds af samarbejdspartner i form af personer og bureauer, der hver for sig repræsenterede kompetencer, man havde brug for.

Det har indtil nu ikke været muligt for Bureaubiz at få kontakt med Vestas. Derfor er de to øvrige nye lead-bureauer fortsat ukendte – men Bureaubiz har hørt Ogilvy i Asien nævnt.

Hos Kernel er man selvfølgelig ærgerlig over det udfald.

“Vi har haft et glimrende samarbejde med både Vestas Northern Europe og Vestas offshore og har mødt stor tilfredshed med vores arbejde. Derfor var det en overraskelse, da Vestas meddelte, at man på grund af et nyt set-up ønskede at stoppe samarbejdet,” siger Rune Dalgaard, der er strategisk direktør hos Kernel. Han siger videre:

“Når man investerer kræfter og ressourcer i sådan en konkurrence, så er det selvfølgelig med en forventning om et længere samarbejde, og vil ville selvfølgelig meget gerne have fået mulighed for at vise noget mere af det, vi kan.”

DRRBs formand, Mona Juul, vil ikke kommentere den konkrete sag. Men helt generelt siger hun:

“Hos DRRB går vi ind for ordnede forhold, og når man inviterer bureauer til en pitch, og vælger et af dem, så er det efter vores mening ordnede forhold, at der er tale om et samarbejde af et vist omfang,” siger Mona Juul.

Rune Dalgard fortæller, at Kernel nåede at være med på bl.a. lanceringen i marts af verdens største havvindmølle.

Tabet af Vestas giver ikke Kernel anledning til at justere forventningerne til året eller skrue ned for ambitionerne.

“Dette ikke er noget større slag for os og vi er fortsat er i vækst,” siger Rune Dalgaard.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club