Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Pyntet med lånte fjer? Droga5 spillede en langt dybere rolle i udviklingen af WindMade end blot et navn og et design, erkender Vestas globale marketingchef, som fremover vil satse på flere bureauer frem for et enkelt.

Bureaubranchen er kreativ doven, visionsløs og en kreativ boble, der snart brister. Således lød det i sidste uge fra Vestas globale marketingchef, Morten Albæk i et interview i Børsen.

Med udtalelser som disse skulle man ikke tro, han kunne bruge bureaubranchen til ret meget, men det viser sig, at han rent faktisk havde fundet et bureau, der levede op til forventningerne. Og at Vestas kommer til fortsat at bruge bureauer – det bliver bare mange forskellige i stedet for et stort.

Det er det amerikanske bureau Droga5, som matchede Vestas’ behov, og på basis af disse erfaringer vil Vestas fremover søge samarbejder med mange forskellige bureauer.

“Jeg troede, vi kunne finde et stort globalt bureau, der kunne blive vores partner, men det jeg oplevede var skuffende. Derfor måtte vi konstatere, at der ikke er et enkelt bureau, der kan udfordre os. I stedet søgte vi efter personer, og her fandt vi David Droga. Så det bliver, hvad vi vil gøre fremadrettet: vi vil søge personer og bureauer til specifikke projekter, der har visioner, som vi efterspørger, og som kan udfordre os og hinanden,” siger Morten Albæk og tilføjer, at Vestas vil komme til at bruge en større gruppe af bureauer.

“Vi har insourcet opgaver, hvor vi mener, vi bedst selv kan tilføre værdi, men vi kan ikke nå det kvalitetsniveau i vores markedsføring, som vi skal, uden eksterne partnere,” siger Morten Albæk.

I det interview i Børsen i sidste uge, hvor han uddelte verbale tæsk til bureaubranchen, blev Droga5’s rolle i udviklingen af WindMade reduceret til udviklingen af et navn og et design.

Men Droga5 er et af verdens hotteste bureauer med en profil som skabere af meget anderledes ideer, og at hyre dem til at udvikle et navn og et design ligner mere at man hyrer Utzon til at lave ens garage.

Det er da heller ikke helt således, Droga5, ser på situationen.

“Vestas kom til os med et ønske om på en eller anden måde at skabe en bevægelse omkring vindenergi. Vi gik ind i projektet og kom op med ideen til WindMade, som vi efterfølgende udviklede videre på i et partnerskab med Vestas,” fortæller Kim Slicklein, der er Head of Sustainability hos Droga5.

Morten Albæk erklærer sig efterfølgende enig i, at udviklingen af WindMade foregik i et tæt partnerskab mellem Vestas og Droga5. Det sker i en omfattende e-mail til Bureaubiz med kopi til Droga5’s CEO, Andrew Essex.

I mailen gennemgår Morten Albæk, hvilke områder Droga5 har stået bag samt Vestas egen rolle i udviklingen af energimærket.

“Jeg vil godt understrege, at vi udviklede WindMade sammen med Droga5 og derfor ville der ikke være noget kaldet WindMade, hvis ikke Droga5 havde været med,” skriver Morten Albæk og føjer til, at det samme gælder for andre partnere som Quartz+Co og Commons Consultants i Danmark.

Han fortæller videre, at han kom til Droga5 med en ide om at få skabt en NGO og en global forbrugerbevægelse, der ville give mulighed for at mobilisere de største og mest magtfulde forbrugerbrands i forhold til at promovere vindenergi.

Men samtidig understreger han, at det er en så kompleks opgave, at den kræver mere end et reklamebureau at realisere.

“Droga5 har bidraget stærkt til konceptualiseringen og kommunikationen bag Windmade, men Vestas har været den primære drivkraft bag den oprindelige vision,” skriver Morten Albæk og tilføjer:

“Dette skal dog ikke tage noget fra Droga5, som repræsenterer kreativiteten og den rene og brilliante tænkning, som jeg savnede så stærkt i dialogen med andre danske og globale bureauer og derfor har jeg nydt partnerskabet med dem på WindMade.”

Kim Slicklein fortæller, at Droga5 fortsat er involveret i projektet.

“Vi er passioneret omkring at være med til at skabe bevægelse og vil meget gerne arbejde videre sammen med NGO’erne og partnerne omkring WindMade. Men det er et projekt af en type, hvor vores rolle lige nu ikke defineres præcist,” siger Kim Slicklein.

Morten Albæk fastholder sin kritik af bureaubranchen for at mangle den “poetiske vision” og ideer, der bryder den traditionelle rollefordeling mellem business consulting, CSR, Brand management o.s.v. Men han erkender samtidig, at det er set fra hans fyrtårn, hvor Vestas måske repræsenterer en utraditionel markedsførings-opgave med sin kombination af BtB, forskellige interessenter og betydningen af politiske beslutninger.

“Var jeg marketingchef hos Coca-Cola ville udfordringen være en anden – selvom jeg også her mener, at man har brug for innovation og visioner,” siger Morten Albæk og tilføjer:

“Som forbruger synes jeg nu også, der er langt mellem snapsene.”

Kommentarer

  1. Kære Morten Albæk. Helt enig med dig. Der er alt for langt mellem snapsene når det gælder danske reklamekampagner. Som kreativ med mere end 25 års erfaring på diverse danske og Internationale bureauer, kan jeg dog uden at blinke sige, at der er to nøgleting, der gør en god kampagne. En dygtig kunde og en god briefing. På den front kan der også langt mellem snapsene i Danmark.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club