”Vi har været en døgnflue i 12 år”

Peter Engholm
25@mail.dk

Først samlede de bloggere, så blev de influent-agentur og er i dag specialistbureau for influencermarketing. Represented by Bloggers Delight har skiftet ham nogle gange. Bureauets historie er også fortællingen om en branches udvikling.

Lad os få overstået navnet med det samme: Bloggers Delight lyder som mellemtingen mellem Rapper’s Delight og Rockers By Choice. Og bloggere er ikke så hot, som det var tilbage i 2011 – faktisk udgør bloggere under 1 pct. af omsætningen hos Represented by Bloggers Delight. 

Og Represented er umiddelbart et spøjst navn, når man nu ikke længere repræsenterer influenter.

Men Bloggers Delight er trods alt et ret indarbejdet navn i influencer-kredse, længe før influencere var udbredt som begreb, og det sammensatte navn – Represented by Bloggers Delight – fortæller også en del om den udvikling, som den 12 år gamle virksomhed har været igennem:
Generel solid og stabil fremgang alle årene, men også med tilbageslag undervejs. Seneste regnskab melder om en 20 pct. stigende toplinje, men skrumpende bundlinje – fra 2 mio. kr. i overskud før skat til 0,2 mio. kr. i overskud. I det indeværende regnskabsår forventes stigninger i både top og bund. 

Henrik Akselbo, CEO i Represented, kigger indledningsvist tilbage – langt tilbage:

”Vi begyndte i 2011 med bloggere. Da var de typisk studerende og havde det som en hobby. Bloggers Delight var en avanceret teknisk platform, der samlede over 100 bloggere. Og fordi vi kunne linke dem til hinanden, fik vi hurtigt mere trafik end bl.a. Egmonts danske sites til sammen.”

Han fortsætter: 

”Med Instagram blev indgangsbarrieren lavere, og der var ikke længere same behov for vores platform. Bloggerne var influenter, så det var naturligt for os at fortsætte denne fokus. Vi blev agent for en række influencers.”

Både bloggers-platformen og influencer-agenturet har man lagt bag sig. De seneste 3-4 år har Represented været et specialist-bureau inden for influencer-marketing:

”Både med bloggere, som influencer-agenter og nu influencer-marketing er det blevet kigget skævt til os. Er det ikke bare et modelune? Og i dét lys har vi været en døgnflue i 12 år,” siger Henrik Akselbo og fortsætter:

”Jeg forstår godt tilgangen et stykke ad vejen, for udviklingen er gået sindssygt hurtigt. Der er en stor fokus på the next big thing, og det er ikke hver gang, at det holder i længden. Det kan være forvirrende for nogle, og det kan være med til at fjerne fokus fra det, der fungerer.”

Og hvad fungerer nu?

”Instagram, YouTube, FaceBook, TikTok. Og markedet fungerer. Indgangsbarrieren er som nævnt lavere, men hver influencer er sit eget medie – og en tusindkunstner, der skriver, filmer, redigerer, bruger filtre og udkommer. Markedet er blevet professionaliseret, influencerne er dygtige og grundige, og både de selv og annoncørerne kender influencernes værd,” siger Henrik Akselbo og tilføjer: 

”Influencer-marketing er en integreret del af BtC, og markedet vokser vildt år for år. I Sverige, som er globale frontløbere på dette felt, er store BtC-brands skabt udelukkende via influencer-marketing.”

Hvordan vokser markedet for jer?

”Vores omsætning sted 20 pct. i seneste regnskabsår, og vores gennemsnitskampagne er vokset med 75 pct. Vi kører lidt færre, men så meget desto større kampagner. Det er ikke raketvidenskab, for brands markedsfører sig der, hvor kunderne er. Og de er på SoMe,” siger Henrik Akselbo og tilføjer:

”Med influencer-marketing kan du nå f.eks. 20.000 personer i målgruppen, kvinder i alderen 30-40 år, der hver bruger 1 minut på dit brand. Følgerne kender influenceren og er loyale, når influenceren er tro mod sig selv og ikke siger ja til hvad-som-helst. Influencer-marketing kan være så hyperrelevant, at følgerne skamroser budskabet og skriver ”Bedste reklame ever”.”

Et modnet marked på mange måder. Hvad mangler at falde på plads?

”Det kræver stadig noget af annoncører at give en influencer frie tøjler til eksekveringen. Der kan være en annoncør, der mener, at influenceren ikke smiler nok, når produktet omtales. Her må man stole på influencerens tone of voice,” siger Henrik Askelbo.

Represented by Bloggers Delight konkurrerer ikke med agenter, snarere med mediabureauerne.

”Vores produkter er strategien, rådgivningen og kampagnerne – herunder en mediaplan,” siger Henrik Akselbo.

Hvor er de gode deals på medierne lige nu? 

”Stadig TikTok. Hvis det er en million visninger, du går efter, så kan du sikkert lave dit livs aftale. TikTok er billigt lige nu, men du har langt mindre kontrol med, hvem du rammer – og der er, i modsætning til Instagram, ikke nødvendigvis en direkte sammenhæng mellem følgere og visninger. Antallet af visninger på de seneste fem videoer kan være 500, 500, 1.000.000, 500 og 500,” siger Henrik Akselbo.