Vi kan ikke få indhold nok

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Jo flere ‘devices’ en forbruger har, des mere indhold ser han på internettet. Smartphones bliver ikke en erstatning for hverken computer eller tv.

Jo flere forskellige devices en person har, des mere indhold konsumerer han  – både samlet og på de enkelte skærme.

Det viser en omfattende undersøgelse baseret på 2 millioner internetbrugere i hele verden fra amerikanske Comscore, som bestyrelsesformanden Gian M. Fulgoni, fremviste på den amerikanske direct marketing-konference (DMA), der afholdes i Chicago i disse dage.

Eller sagt på en anden måde: Selvom der er flere og flere, der får smartphones og tablets, går det ikke ud over det forbrug, den enkelte har på hverken computer eller tv.

Der er dog undtagelser inden for enkelte segmenter.

F.eks. vejret. Hvis internetbrugeren har en smartphone foretrækker han eller hun, at se vejrudsigten på telefonen i stedet for på computeren

Omvendt er det med sportsindhold. De, der interesserer sig for sport foretrækker ikke en enkelt platform. De kan ikke få nok og konsumerer sportsindhold på både telefon, tablet og computer.

Et studie fra de olympiske lege i London sidste år, viste ifølge Gian M. Fulgoni fra Comscore, at jo flere forskellige platforme hvorpå man fulgte de olympiske lege, jo mere tid brugte man på at læse om de olympiske lege. Ikke kun samlet, men også på flere af de enkelte platforme.

Hvis man ikke vil tabe sin målgruppes opmærksomhed, er det altså vigtigt at vide om målgruppen flytter sig over på en anden platform eller om forbruget blot udvides til flere platforme.

Den stadig større brug af internettet er derfor heller ikke en dødsdom over tv. Og i USA er den tid, der bruges på internettet via computer og tablet stadig kun en tredjedel af den tid, der bruges på at se fjernsyn.

Her er andre interessante tal fra Comscores undersøgelse

  • Europæere brugere 25 timer om måneden på internettet – klart flest i forhold til internetbrugere fra andre kontinenter.
  • Uanset kontinent, bruger mænd mere tid på nettet end kvinder.
  • Hos kvinderne er storforbrugere af internettet i aldersgruppen 45-54 år, mens det hos mænd er 35-44-årige.
  • Flest bruger Google, dernæst Microsoft og Facebook. Til gengæld står Facebook for det højeste timeforbrug.
  • 70 procent af verdens befolkning bruger sociale medier (via en computer).
  • De der går på sociale medier via en computer bruger 80% af tiden på Facebook.
  • 1,3 milliarder af verdens befolkning ser online video I løbet af en måned.
  • Langt størstedelen ser det via YouTube, mens Facebook følger på andenpladsen.
  • Online video er i USA steget med 800 procent de seneste seks år, men udgør stadig kun 5 procent af den tid, folk ser tv.