Danske Spil går helt nye vej med støttekroner

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Danske Spils samarbejde med Kræftens Bekæmpelse rullede for alvor ud i weekenden. Det er første gang, at det tidligere monopol gør den slags – men kan og må man det? For hvad med tipsmidlerne?

Op til forårspremieren på Superligaen i fodbold lancerede Danske Spil og Kræftens Bekæmpelse et usædvanligt samarbejde: Oddset giver otte pct. af overskuddet fra spil på Superligaen direkte til Kræftens Bekæmpelse – idet “Oddset støtter Mænd Mod Kræft”.

Men har Danske Spil – og tidligere hen Tipstjenesten – da ikke støttet godgørende formål via Tipsmidlerne? Jo-da. Og nu kommer Kræftens Bekæmpelse så i første række – samtidig med Danske Spil fremhæver et særligt produkt i forbindelse med samarbejdet? Faktisk ja.

Danske Spil har ganske rigtigt i over 60 år – med de kaldte tipsmidler – pumpet milliarder tilbage til samfundet, nærmere bestemt frivillige, foreninger og andre gode formål.

Men der er imidlertid ikke tale om, at  Kræftens Bekæmpelse kan komme først i denne kø, dvs. få andel af Danske Spils midler, før end de bliver givet videre til ministerierne til videre distribution.

Adm. direktør i Danske Licens Spil, Jens Aaløse, forklarer:

”Efter at det danske spillemarked blev liberaliseret for godt et år siden, er det alene overskuddet i Danske Lotteri Spil, som udgør tipsmidlerne. Hos Danske Licens Spil, der agerer på det liberaliserede marked, tager mine ejere stilling til, hvad overskuddet skal bruges til – udbytte, konsolidering af egenkapital, investeringer eller noget helt fjerde. Og her er det så besluttet at indgå et samarbejde med Kræftens Bekæmpelse.”

Danske Licens Spil er således ikke forpligtet til at indgå denne type samarbejder.

På den anden side har selskabet nu mulighed for – via disse samarbejder – at fremme en god sag og samtidig promovere konkrete spil-produkter.

Og Jens Aaløse oplyser, at det aktuelle samarbejde er det første af sin slags, men næppe det sidste:

”Samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse er så spot on, fordi det godgørende arbejde er en del af Danske Spils historie og DNA, og fordi Oddsets målgruppe primært er mænd. Når jeg siger, at det næppe bliver det sidste, ligger det i, at der normalt kommer noget godt ud af det, når to stærke varemærker går sammen,” siger Jens Aaløse.

Med til usædvanlighederne hører, at Oddset stiller sit prisbelønnede og mildt sagt indarbejdede kampagne-univers – ”Der er så meget kvinder ikke forstår” – til rådighed for samarbejdet. Her vendes taglinen om, for ”der er så meget mænd ikke forstår”, når det gælder kræft. Mænds risiko for at dø af kræft er større end kvinders, bl.a. fordi de ikke får taget sig sammen til at gå til lægen i tide.

Jens Aaløse frygter ikke, at dét, som med ”der er så meget kvinder ikke forstår” er bygget op over en årrække, kan bringes ud af kurs. Eller rettere: Det kan det måske godt, men det bør man ikke frygte.

”Hvis man ikke tør bringe sig i en situation, hvor man er usikker på, om tingene virker, så bevæger man sig ikke ud af stedet. Vi skal have modet til at lege med vores tagline. Det er vigtigt – også på de interne linjer – at vi tør udfordre os selv,” siger Jens Aaløse.

Smarbejdet mellem Oddset og Kræftens Bekæmpelse kører året ud.