”Vi vil gerne ha’ for 170 mio. kr. genskabt tillid, tak”

Peter Engholm
25@mail.dk

Toyota-medarbejdere har fået hovedrollen i en europæisk kampagne, der skal rette op på et massivt tab af tillid.

Først tilbagekalder man godt otte millioner biler, og så søger man at genskabe tilliden. Toyotas handlingsplan er – i mangel af et bedre udtryk – ligeud ad landevejen.

Og planen er tiltrængt, for ifølge Brandrepublic og en BrandZ undersøgelse er værdien af Toyotas brand faldet med 70 mia. kr. fra 2009 til 2010.

Tilliden skal bl.a. genskabes via en pan-europæisk kampagne, skabt af Saatchi & Saatchi, der har tildelt Toyota-medarbejdere hovedrollen. Senere i denne måned er der premiere på kampagnen i Storbritannien, hvor medarbejderne – under sloganet “Your Toyota is my Toyota” – fortæller om deres dedikerede glæde ved mærket, og hvad de i dagligdagen gør for at sikre kvaliteten i produktet.

Toyotas britiske marketingdirektør, John Thomson, siger, at tiden nu er kommet til at bruge en menneskelig tilgang til brandet.

“Vores egne folk skal være vores stemme og på tillidsskabende vis slå fast, hvad Toyota står for,” siger han til Brandrepublic.

Toyota har også lanceret et salgsfremstød, “Your choice, our promise”, hvor købere – i Storbritannien, desværre ikke i Danmark – tilbydes enten en fem-årig garanti eller tre år med gratis service.