Vinder en Grand Prix i Print uden at printe noget

Peter Engholm,
journalist

En ultra-enkel idé i et format, der har været på markedet et par tusind år. Grand Prix’en i Print kommenteres af løve-vinderne fra Nord DDB.

Gå i den stik modsatte retning – og hold det enkelt. Ved årets CCA blev Nord DDB nomineret i Radio med en reklame, der var uden lyd i 20 sekunder.

Ved Cannes Lions vandt det libanesiske dagblad Annahar en Grand Prix i Print & Publishing ved ikke at trykke noget som helst.

Regeringen i Libanon forhalede et demokratisk valg ved bl.a. at henvise til mangel på papir og tryksværte til stemmesedlerne. Annahar valgte at skippe en dags print-udgave og tilbyde de sparede ressourcer til myndighederne.

Og casen ‘The elections edition’ – med bureaubistand fra Impact BBDO i Dubai – vandt Grand Prixen. Print er et par tusind år gammelt medie, men ikke forældet – og stadig stærkt.


Tim Fremmich og Anders Kure i Cannes

Bureaubiz har bedt Tim Fremmich, creative director, og Anders Kure, senior art director, fra Nord DDB om at kommentere Grand Prix-vinderen. De er begge i Cannes, hvor de mandag aften vandt en løve for Chillboards for Corrs Light.

“Der mangler papir og blæk til stemmesedler. Det har aviser, så det donerer de. Det er en så enkel idé – som nok ikke har været så ligetil at få til at ske,” siger Tim Fremmich og tilføjer:

”Avisen gør jo præcis dét, som nyhedsmedier skal; kalder bullshit ,når politikere lyver. De får sandheden ud til folk og fremtvinger en reaktion. Det smukke er samtidig, at det i sidste ende lige så godt kunne komme den siddende regering til gode, og dermed holder An-Nahar sig politisk neutrale.”

Anders Kure tilføjer:

”Der er noget befriende enkelt i ‘bare’ at donere sit papir til en god sag. Det er rendyrket kreativitet, uden det behøver at være så storladent og poleret. Og samtidigt opnår de en masse omtale ved de manglende aviser på standene. Bestemt en Grand Prix værd.”