Vi er kommet helt tæt på nogle af vinderne fra sidste uges Rambuk-uddeling, og det er især samarbejdet bureauerne i mellem og inddragelse af beskuerne, der har været i højsædet.
Orchestra og We Love People vandt årets kampagnepris. Ifølge administrerende direktør hos Orchestra, John Herup, så er kampagnen udtryk for en stærk forståelse af NGO-markedet og et godt samarbejde i mellem reklame- og mediebureauer:
“Danmarks Indsamlings ‘The Girl Shop’ er et fint eksempel på, hvad der kommer ud af at sætte mediebureau og reklamebureau i samme rum fra start af i processen. At det ikke handler om, hvem der kom først – hønen eller ægget – men at kreativitet og medieindsigt går hånd i hånd og er gensidigt afhængig.”

Han tilføjer: “The Girl Shop er bygget på en stærk forståelse for NGO-markedet og dyb indsigt i ikke bare danskernes medieforbrug, men endnu vigtigere deres medieadfærd og forhold til NGO’erne (…). Her havde Danmarks Indsamling modet til at gå nye veje for at få det minimale budget til at række langt.”

Og i spørgsmålet om, hvem der ellers kunne have vundet, peger John Herup på McDonald’s Danmarks CS:GO-kampagne:
“Kampagnen var ligesom Danmarks Indsamling bygget på en stærk kerneindsigt i målgruppen og havde modet til at omfavne indsigten til fulde. Også med risiko for at indsatsen kunne sprede vandene og ikke falder i alles smag. Det sats skal man turde tage.”

Det gode samarbejde
Også hos vinderen af NENT Effekt Prisen for kampagner med et budget på under 1.000.000 finder vi et bureausamarbejde. PHD, Drum, Kompas & Splay One har sammen lavet kampagnen ‘Tune Ind’ for det Det Kriminalpræventive Råd.
Administrerende direktør for PHD, Christian Thorn, lægger vægt på vigtigheden i det gode samarbejde, når han omtaler sejren:
“Først og fremmest vil jeg sige, at sejren skyldes et utroligt godt samarbejde på tværs af alle de involverede bureauer samt modet og dygtigheden til at træffe de rigtige beslutninger hos Det Kriminalpræventive Råd”.

Og Claus Andersen, direktør for Drum, tilføjer:
“Jeg tror, vi tog sejren, fordi vi formåede at få den måske sværeste målgruppe i tale – og ikke nok med det, vi fik dem faktisk også til at tænke over budskabet.”
Udover deres egen kampagne fremhæver Christian Thorn Amnestys kampagne ‘Fri eller forfulgt’, der skulle aktivere tidligere medlemmer som en tankevækkende kampagne.
Indragelse af beskuerne
En anden kampagne, der vækker tanker, er Mediacom Beyond Advertisings ‘Sammen mod vold’ i samarbejde med Danner. Kampagnen, der udspillede sig hos syv influencers’ Instagramkonti vandt Experimental Prisen.
(…) så kunne brugerne ikke komme væk fra kampagnens budskab – de blev i stedet en del af det.

Administrerende direktør for MBA, Jesper Lysholdt, mener, at de fik knækket koden til Instagram med kampagnen:
“Vi fik fat i en kreativ vinkel, hvor vi kunne udnytte danskernes medieadfærd på Instagram. Ved at bruge ‘tap’-delen i historierne, så kunne brugerne ikke komme væk fra kampagnens budskab – de blev i stedet en del af det”.

Vinderen af årets Out of Home Media Challenge havde også beskuerindragelse i fokus.
Det var kampagnen ‘Ta’ bussen, hvis du har drukket’ af & Co., der løb med prisen. Og Thomas Christenson, client director og partner hos & Co., mener, at det var inddragelsen af beskuerne, der gjorde udslaget:
“Det var en gennemgående tanke for hele teamet at skabe en kampagne, hvor beskueren blev inddraget.”
Han tilføjer desuden:
“Ud over at beskueren oplever budskabet var det vel stopeffekt, relevans (ikke mindst i december) og det faktum, at vi i samme åndedrag anviser en handling – nemlig at hoppe ind i bussen og komme trygt hjem.”

Se alle vinderne fra årets Rambuk her. Og følg med i bureauernes interne award-battle på Bureaubiz’ vinderliste her.