”Det er vildledende i markedsføringen at oplyse, at et produkt har miljøfortrin, som skyldes opfyldelse af krav i lovgivningen. Dette skyldes, at forbrugerne vildledes til at tro, at netop det markedsførte produkt har miljøfortrin, som andre tilsvarende produkter ikke har.”
Sådan skriver Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse, om at Verdo Trading har fået en bøde på 3,5 mio. kroner for et vildledende udsagn om Co2, neutralitet og bæredygtighed.
Udsagnene lød bl.a.: ”Co2-neutrale træpiller” og bæredygtige træpiller”, som blev brugt på Verdo Tradings emballage.
Virksomhedens argument for at bruge de to udtryk var, at de træpillerne opfylder kravene til bæredygtighed ifølge lovgivningen. Men ifølge Forbrugerombudsmanden er det vildledende at fremhæve miljøfordele, der følger krav i lovgivningen.
Verdo Trading har accepteret at betale bøden.
