Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Eksperter advarer virksomheder mod at bruge tid og penge på at være tilstede på de sociale medier. Læs også om, at kvinder tænker radikalt anderledes end mænd i brugen af IT-produkter. Det skal designere og markedsførere lære.

Mange virksomheder vil på de sociale medier og bruger en masse energi og penge på det, fordi de er bange for at komme for sent på vognen, så alle andre løber med kunderne. Det advarer flere eksperter mod. Endda een, der lever af at sælge løsninger til de sociale medier.

Faktum er nemlig, at forbrugerne er meget skeptiske overfor at involvere sig med brands eller virksomheder på de sociale medier. Årsagen er, at virksomheder, der ikke følger satsningen helt til dørs, efterlader en masse digitalt skrald i form af venneløse Facebook-sider, ulæste blogs og ligegyldige YouTube-klip.

Det viser en undersøgelse fra analysevirksomheden TNS, der bygger på svar fra 72.000 forbrugere i 60 lande, heriblandt Danmark, hvor forbrugerne sammen med briter og hollændere er de mest skeptiske. I Danmark er det hele 57 procent brugere, der ikke vil interagere med virksomheder på de sociale medier.

Årsagen til det digitale skrald er, at virksomheder går online uden at tænke over hvem de gerne vil snakke med og hvorfor, siger Matthew Froggatt, udviklingsdirektør i TNS.

Det er Martin Olesen, adm.dir. og partner i Patchwork New Media, som er specialister i sociale medier, fuldstændig enig i og han opfordrer virksomhederne til at slå koldt vand i blodet og glemme hypen omkring de sociale medier:

“I øjeblikket bruger vi næsten mere tid på at fortælle vores kunder, hvorfor de ikke skal kaste sig ud i sociale medier, fordi de simpelthen ikke er klar til det endnu”.

Også Christian Strand, der er innovationsdirektør i mediebureauet IUM bakker op om, at virksomhederne skal tænke sig godt om og ikke føle sig presset af at springe på en hurtig løsning med en halvhjertet app til Facebook uden at tænke det ind i deres øvrige kommunikation. I øvrigt er det ikke alle virksomheder, der ifølge Christian Strand har gavn af at være på de sociale medier (Børsen, p. 40-41)

Sådan forføres kvinder

I forlængelse af artiklen fra i går, hvor Bureaubiz refererede en opdeling af kvinder i fire typer efter deres brug af IT, kan man i dagens Jyllands-Posten læse, at kvinders tilgang til IT-produkter er helt anderledes end mænds tilgang.

I 2028 vil kvinder kontrollere 72 procent af alle indkøb verden over, ifølge Boston Consulting Group og samtidig interesserer kvinderne sig mere og mere for digitale produkter, som stort set kun designes af mænd.

Derfor lød budskabet på en konference på Dansk Design Center, at produktdesignere og ingeniører skal tage kvinderne mere alvorligt og lære at tænke som kvinder.

Lyle Clarke fra B&O fortalte på konferencen om B&Os erfaringer med at forstå hvad, der motiverer kvinders køb. Typisk har kvinden fokus på anvendelighed, enkelthed og et lækkert design, mens hun er mindre interesseret i ekstra features.

B&O har fundet ud af, at kvinder ønsker at nye produkter bygger videre på velkendte funktioner, så hun ikke skal begynde forfra, når hun skal betjene et nyt produkt.

Samtidig er kvindens tilgang meget mere rationel end mandens: ‘Kan det bruges til noget?’ og ‘Hvilken værdi giver det mig?’.

Det gælder derfor om at målrette både produkterne og markedsføringen direkte til kvinden.

Et treårigt forskningsprojekt fra Designpeople om kvinder og interaktionsdesign er ved at være afsluttet og designdirector og partner Klaus Schroeder giver et sæt guidelines, som kan hjælpe i udviklingsprocessen, når man arbejder med tech-produkter til kvinder:

  • Tilbyd den kvindelige bruger fordele, som er relevante for hendes liv og i hverdagen
  • Udvikl produkter, der er nemme at aflæse og forstå. Produktets hovedfunktion skal skabe et bedre liv for hende og hendes nærmeste
  • Tilbyd produkter, som er veldesignede især hvad angår betjeningen. I sin hverdag skal hun havde de væsentlige funktioner lige ved hånden gerne uden at hun må fjerne sig fra de mennesker, hun omgiver sig med
  • Skab produkter, der får hende til at føle sig godt tilpas
  • Undgå tekniske detaljer og tekniske termer, som stiller sig i vejen for en positiv oplevelse af og betjening af produktet.

Og hvad er det så mænd gerne vil have, som kvinder er ligeglade med?

“Manden ser typisk det tekniske produkt som sit legetøj og et statussymbol. Han har ofte en medfødt interesse for den type produkter og værdsætter de sidste nye features”, siger Klaus Schroeder fra Designpeople til Jyllands-Posten (Jyllands-Posten, Erhverv & Økonomi, p. 16-17).

Kommentarer

  1. ”Som man spørger, får man svar!”

    Nu kender jeg af gode grunde ikke spørgsmålsformuleringen der ligger bag resultatet ”…57 procent af brugerne vil ikke interagere med virksomheder på de sociale medier”, men tør alligevel våge den påstand at tallet er overdrevet og giver et forkert billedet af platformens potentiale!

    Adspurgt, så vil jeg pr .definition nok også svare det samme – hvorfor skulle jeg følge mit forsikringsselskab, min bank, producenten af min hårshampoo eller ynglingsøl på Facebook? Jeg lader mig jo ikke påvirke af reklamer!
    Eller gør jeg? Det handler i sidste ende om unikt indhold der repræsenterer en reel værdi for mig, noget som motiverer involvering. En involvering der på sigt muliggør skabelse af længerevarende relationer, såfremt man formår at kaste nok brænde på bålet i form af relevant indhold og ikke mindst dosere brandets umiddelbare tilstedeværelse i aktiviteterne forstået som produktkommunikation, direkte salg m.m.

    Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er en dans på roser og at det kræver en organisation som for alvor vil Facebook. Man kommer ikke langt med en enkelt app. Omvendt så har vi set masser af eksempler på virksomheder der med den rette rådgivning, adgang til unikt indhold og ikke mindst værktøjer i bagagen formår at gå fra ingen tilstedeværelse til at blive en dominerende spiller indenfor deres felt.
    Ift. værktøjskassen så er virksomhedens ’conversational calendar’ langt hen af vejen afgørende for succes. Er der lagt en game-plan for oparbejdelse af et fundament og opretholdelse af en kontinuerlig dialog på væggen, hvor Facebooks algoritme Edgerank imødekommes ud fra et brugermæssigt behov eller passion, så repræsenterer Facebook et kæmpe potentiale ift. at drive ’camoufleret permission strategi’.

    Rom blev ikke bygget på en dag og gik heller ikke til grunde natten over. Og skulle det ske at Facebook ikke er stedet at være om 10 år, som kan man nok overføre ens erfaringer til et andet socialt community.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club