Kun 23 procent af virksomhederne arbejder strategisk med kundeloyalitet til trods for, at stort set alle brancher siden 2008 har oplevet en massiv kundeflugt.
Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel.
Mikkel Korntved, der er adm.dir. i Loyalty Group, kommenterer undersøgelsen i Berlingske:
“I Skandinavien mister virksomhederne, afhængig af branche, et sted mellem 10 og 40 procent af deres kunder om året. Så de har travlt med at lokke nye kunder i butikken, men glemmer at vedligeholde de eksisterende. De bruger så at sige en masse energi på at fylde nyt vand i badekarret – uden at sætte bundproppen i”.
Selvom de fleste virksomheder i årevis har arbejdet med begreber som ‘brugerdreven innovation’ og ‘kunden i centrum’ er branchedirektør Lars William Wesch fra DI Handel enig i, at der fokuseres mere på nye kunder:
“Vi må bare konstatere, at mens alle har en strategi, der handler om at udvide markedet, er der færre, der ved nok om, hvad det er, der holder kunderne i butikken.”
Virksomhederne bør, ifølge Lars William Wesch, udarbejde analyser af kundernes individuelle behov og virksomhedens evne til at adressere disse, så de bliver dygtigere til at udtænke nye løsninger og servicekoncepter samt skabe mere værdi for kunderne – og for bundlinjen (Berlingske Business Innovation, p. 5).
Kvinderne har IT-førertrøjen på
Selvom danskerne generelt har taget de sociale medier til sig, så er det alligevel kvinderne, der markant har lagt sig i front.
97 procent af kvinderne i aldersgruppen mellem 16 og 24 år bruger sociale netværk, mens det er 87 procent af mændene i samme aldersgruppe.
Og det er ikke kun de unge kvinder, der fører over mændene i at være sociale online. 67 procent af kvinderne mellem 25 og 64 år bruger de sociale netværk, mens det samme gælder for 60 procent af mændene.
Ovenstående viser en undersøgelse af danskernes brug af it i 2011 fra Danmarks Statistik.
Samlet set bruger 62 procent af danskerne sociale medier og det er en langt større andel end i EU generelt.
Årsagen til, at kvinderne fører an i det sociale it-kapløb, er at kvinder generelt er mere socialt anlagt end mænd og ofte er dem, der har styr på det sociale i omgangskredsen (Børsen, p. 44-45).