Af FiG

Founders House har for anden gang lagt lokaler til et såkaldt GrowthHack, hvor den nye tids virksomheder kan finde inspiration hos hinanden.

Deleøkonomi er et begreb, der tales en del om i den digitale økonomi. Spørgsmålet er om deleviden kan være lige så interessant. For hvad vil man egentlig give fra sig som virksomhed.

Ikke desto mindre er det konceptet for en ny type arrangement, som fornylig blev afholdt for anden gang i Danmark – nærmere betegnet i IT- og iværksætter-miljøet Founders House på Islands Brygge.

Titlen er Nordic Growth Hackers, og det er SimpleSite, der har taget initiativ til det.

“Der manglede et forum i København, som samlede de folk og virksomheder, der bruger growth hacking-teknikker. Vi tror på, at vi får rigtig meget ud af at dele vores viden med andre virksomheder. På den måde kan vi skabe flere vækstsucceser og gøre København til et kraftcenter for digital vækst. Det vil også tiltrække internationale talenter, som ellers kigger mod Silicon Valley, London eller Berlin” siger Morten Elk, CEO og stifter af SimpleSite.

Konceptet er, at oplægsholderne skal komme med helt konkrete eksempler på, hvad de gjorde for at skabe vækst: Hvordan ændrede de indkøbsflowet på hjemmesiden, sendte nyhedsmails på en ny måde, eller analyserede brugernes adfærd og ændrede produktet så det fik brugerne til at invitere deres venner.

Det andet growthhack møde havde deltagelse af omkring 80 CEOs, marketingfolk og udviklere, og de mødte bl.a. netop solgte Endomondo, GoMore og Jobindex.

Matias Dalsgaard, stifter og CEO hos GoMore fortalte om GoMores bedste “growth hack”: GoMore har oprettet samkørselsgrupper på Facebook for hvert enkelt universitet i Norge og Sverige.

Derefter lavede GoMore’s social media managers opslag i officielle Facebook-grupper på de enkelte universiteter, hvor de opfordrede de studerende til at melde sig ind i samkørselsgruppen for dét universitet. Manøvren seksdoblede tilstrømningen af brugere på GoMore’s samkørselstjeneste.

Facebook spillede også en rolle i et hack, der øgede tilstrømningen hos Endomondo.

Ture Dahl Børglum, der er Vice President of Product, fortalte, at det er kritisk for Endomondo, at nye brugere af motions-appen laver deres første løbetur, cykeltur eller vandretur med app’en indenfor 48 timer efter signup. Hvis der går længere tid, er der meget stor risiko for, at de aldrig bruger motions-app’en.

Og workout nr. 2 skal helst være inden en uge efter den første, fordi vi typisk har ugerutiner, hvor motion ligger på faste dage. Så hvis folk kommer i gang, mens de kan huske, at de hentede app’en, så er der stor chance for, at de bliver faste brugere.

Endomondos bedste “vækst-hack” var, da de åbnede for, at brugerne kunne registrere sig med deres Facebook-profil. Det gav en masse nye brugere på motionstjenesten. Før integreringen med Facebook skulle brugerne angive navn og email i oprettelsen, og den mere effektive proces fik flere til at gennemføre tilmeldingen.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer