Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Næsten halvdelen vil gerne helt ud af deres aftaler, viser amerikansk analyse fra WPP. I Danmark flyttes fokus til kortsigtet aktivering.

De amerikanske annoncører lægger op til en kraftig reduktion i deres sponsor-investeringer. Det er i hvert fald konklusionen på en amerikansk analyse foretaget af WPP Group selskabet IEG og omtalt på Brandrepublic.

Ifølge analysen planlægger 51 pct. at bruge mindre på sponsorater i 2009 end de gjorde i 2008 og hele 47 pct. tilkendegiver, at de gerne vil helt ud af deres nuværende aftaler. 36 pct. vil fastholde deres forbrug.

IEG har tidligere fundet, at virksomheder brugte 1,09 Pund på aktivering for hver Pund, rettigheden har kostet. Det tal er nu ca. 1,02 Pund.

Adm. dir. Christian Wollerslev, Promovator, siger, at han ikke oplever den samme udvikling på det danske marked, og peger på, at det amerikanske marked er meget anderledes end det danske.

“Det er helt andre budgetter, de er strikket sammen på en anden måde, og man finder også mange flere erhvervs-sponsorater, hvor en virksomhed har købt en dyr loge på stadion”, siger Christian Wollerslev.

Han peger endvidere på, at mange sponsorater har en længere løbetid, og derfor kan de ikke uden videre skæres ned.

“Selvfølgelig mærker vi de trange økonomiske tider, men vi mærker det først og fremmest i et ændret fokus, hvor der lægges mindre vægt på den langsigtede branding og imageopbygning og mere vægt på kortsigtet aktivering og målbar effekt”, siger Christian Wollerslev.

I den årlige Trend-analyse fra TNS Gallup og Mindshare, var trenden for sponsorering negativ. 37 pct. vil bruge mindre på sponsorater, mens 13 pct. tilkendegav at de vil bruge mere.

Christian Wollerslev vil dog gerne se bureauets egen beslutningstager-analyse, før han vil kommentere yderligere på udviklingen på markedet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club