Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Facebook ændres med udgangen af marts, og det kan få store konsekvenser for virksomheders markedsføring på det sociale medie. Mener i hvert fald en Facebook-ekspert. To andre er lodret uenige med ham.

Om få uger sker der en ændring på Facebook, der ifølge en Facebook-ekspert kan få fatale konsekvenser for virksomhedernes hidtidige investeringer i det sociale medie. Andre eksperter er dog lodret uenige.

Der er tale om, at Facebook med udgangen af marts går over til de såkaldte time-lines, der ændrer den øverste del af en Facebook-side.

Mange af virksomhedernes investeringer i markedsføring på Facebook vil med ændringen være spildte, mener Andreas Johannsen, partner i webbureauet Klean.

Årsagen er – ifølge Andreas Johannsen – at de landing-pages, som virksomhederne har brugt markedsføringskroner på at opbygge for især at bruge dem til konkurrencer, bliver afskaffet.

“Facebooks ændring til time-line betyder, at de kampagner, konkurrencer og andet, som den enkelte virksomhed lægger ind på sin side, hele tiden bliver skubbet nedad, når andre Facebook-brugere skriver nye indlæg på siden. Derfor forsvinder de budskaber, virksomheden selv gerne vil give omverdenen, ud af skærmbilledet”, siger Klean-partneren.

Ændringen til time-lines og afskaffelsen af landing-pages vil betyde, at det fremover bliver meget vanskeligere at markedsføre konkurrencer på Facebook for at skaffe ‘likes’ og at virksomhederne nu skal finde en anden måde at bruge Facebook på:

“Måske skal vi bruge Facebook til noget andet i stedet for til markedsføring. I virkeligheden er det ikke så skidt, at virksomhederne må droppe konkurrencer, for det har aldrig været en kæmpesucces. De fik godt nok en masse ‘likes’ på baggrund af konkurrencer, men jeg har ikke hørt nogen sige, at de har tjent styrtende med penge på at markedsføre sig på Facebook”, siger Andreas Johannsen.

Andreas Johannsen, der også udtalte sig om betydningen af Facebooks ændringer i Børsen og på business.dk i går, har fået to andre Facebook-eksperter op af stolene.

Den ene er innovationsdirektør Christian Strand fra mediebureauet IUM, der er lodret uenig i både, at overgangen til time-lines betyder spildte ressourcer for virksomhederne og at konkurrencer ikke virker.

Han påpeger, at hvor Facebooks sider hidtil har været meget standardiserede, så bliver det meget nemmere fremover at sætte sit individuelle aftryk:

“Jeg er fuldstændig uenig i Andreas Johannsens udlægning. Jeg mener, at Facebooks time-line giver virksomhederne mange flere kreative muligheder og det er stadig muligt at lave en app, hvor man leder folk ind til at deltage i konkurrence. Og konkurrencen kan endda få en mere fremtrædende rolle på siden”.

Han giver dog Andreas Johannsen ret i, at det er meget få, der kan vise et direkte afledt salg af konkurrencer på Facebook, men ifølge Christian Strand, er det fordi det ikke er målbart:

“Hvis du kunne måle det, så ville du kunne påvise, at det virker. I andre lande har man længe givet rabatkuponer via Facebook og det gør man kun, fordi man kan se, at det virker”.

Også Rasmus Møller-Nielsen, adm.dir. i Komfo, der udvikler markedsføringsplatforme til virksomheder, er uenig i, at Facebooks overgang til timeline bliver en ulempe for virksomhederne, men han erkender, at det bliver lidt mere kompliceret:

“Det er rigtigt, at hvis en bruger selv vil finde en virksomheds Facebook side, så kommer man ikke længere ind på en landing-page, som har fungeret som en velkomstside. Fremover kommer brugeren direkte ind på virksomhedens timeline. Men der vil også efter marts måned være landing-pages på Facebook og man kan derfor sagtens stadig lave konkurrencer. Typisk leder man jo folk ind på en konkurrence via sidens opdateringer og Facebook-annoncer og på den måde kan man stadig styre, at de kommer ind på en landing-page, hvor der er en særlig velkomst”.

 

 

Kommentarer

  1. Hvis virksomheder formår at engagere brugerne, behøver de ikke lokkende konkurrencer og håndskriftede husk-at-synes-godt-om-pile. Hvis man ikke ser Facebook som en traditionel én-vejs-platform med mulighed for brugerkommentarer, men derimod som et forum for åben dialog og interaktion, er timeline ikke et tab af muligheder. Det er en gevinst for brugeren, der springer direkte ind i interaktionen. Åbent og tilgængeligt – og det er vel dét, Facebook-sider bør bruges til (for de virksomheder som magter det). Der er andre medier til bevidstløs klik-her-og-vind-en-ipad-markedsføring.

  2. Den nye væg har mulighed for at lave posts sticky for at holde dem i toppen og give posts dobbelt så meget plads så de får meget fokus, så lur mig om ikke vi skal få ledt brugerne det rigtige sted hen alligevel. Humlen ligger i kommentaren ovenfor. Det er kommunikationen mellem brugeren og virksomheden som skal skabe værdien, og den mangler desværre stadig for langt de flestes vedkommende. Der er dog heldigvis masser af gode eksempler på virksomheder som er begyndt at gøre fodarbejdet og bruge sine mange likes til noget konstruktivt. Facebook er en kommunikationsplatform, og humlen er at kommunikation tager tid – derfor er det ikke nok at sætte Helge i receptionen til at poste lidt om firmaet hver onsdag. Facebook skal prioriteres og ansvarsfordeles på lige fod med telefoner og email. Når det er på plads fungerer platformen rigtig godt – til produkter som er relevante at kommunikere om.

  3. De nye ændringer betyder blot, at virksomheder ikke længere kan ”gemme sig” bag flotte billeder og små konkurrencer, men må begynde tage mediet mere seriøst. I mine øjne giver ændringen potentielt virksomhederne endnu mere værdi end før. Med Timeline er man automatisk et skridt tættere på det, som er interessant ved facebook – nemlig den ægte, værdifulde dialog med brugerne. Det er igennem den, man opbygger loyalitet og måske formår at sælge sin vare en skønne dag. Succes på Timeline afhænger af evnen til kontinuerligt at levere engagerende og autentisk indhold – og det kræver ressourcer at udvikle noget, der er ordentligt.

  4. Jeg er meget enig i, at dialogen mellem brand og fans kommer mere i fokus, med de nye ændringer.
    Når det er sagt, så kommer hovedparten af den trafik, der i dag kommer til apps, fra annoncering og links fra wall, så det vil ikke ændre sig.

    Hvad er mere interessant er, at vi får introduceret nogle nye annonceformater, der gør det muligt, at få sine opdateringer eksponeret for fans og friends of fans.
    Vi har længe snakket om, at det ikke handler om at have mange likes. hvis ikke der er interaktion. Dette er stadig rigtigt, men nu bliver det muligt, at købe reach (gennem reach-gererator), hvis man har en tilpas stor fanbase. Har man ikke det, bør man få opbygget en, så man kan få optimal spredning af sine posts (facebook lover op til 75% af ens fanbase)

    Konkurrencer dør ikke, men de skal kommunikeres på en bedre måde, end blot et billede af en iPad og en CTA tekst.

    På den lange bane betyder det, at virksomheder skal overveje om deres eksisterende Facebook kommunikation er skarp nok, eller om deres bureau repræsenterer dem på den bedst mulige måde. Måske er det tid til, at man hiver journalistiske ressourcer ind, med den fornødne ekspertise og indsigt i brandet, til at kunne drive en ægte engagerende Facebook side.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club