Torsdag aften blev de sidste hold ved puljekampene sorteret fra ved fodbold-VM i Brasilien. Nu venter ottendedelsfinaler, kvartfinaler etc. – men allerede nu har Be On udpeget ikke blot finalefeltet, men også den bedste af dem alle … i al fald når det gælder VM-videoer.
Nike og Adidas battler traditionelt på slutrunde-film, og begge brands er da også med i finalen – men Nike vinder komfortabelt med sin charmerende, animerede film, og Adidas må tage til takke med en 4. plads – overgået af både Samsung og Beats by Dre.
https://www.youtube.com/watch?v=Iy1rumvo9xc
1. Nike – The Last Game
Nike er den helt store vinder med den tredje video i deres #riskeverything-kampagne, der blev lanceret blot tre dage før VM. Med en længde på fem minutter er denne episke animation i stil med Pixar-filmene.
Stjernen i filmen er den pensionerede brasilianske fodboldlegende Ronaldo. Han er skytsengel for de risikovillige og kreative fodboldspillere, som er blevet erstattet af en ny race af ”perfekte” fodboldkloner.
Se hvordan Cristiano Ronaldo, Zlatan, Wayne Rooney og Neymar Jr. animationerne tager kampen op mod en ond skurks kloner.
Nike hæver standarden med et kreativt koncept, der ikke kun er elegant udført, men også fortæller en universel historie, der får folk til at smile, dele videoen og klikke på ’synes godt om’ knappen.
- Bureau: Wieden+Kenndy
- Score: 9,8
https://www.youtube.com/watch?v=YW1yZPflIXY
2. Samsung – #Galaxy 11: The Training
Samsung sparkede allerede en fodboldkampagne med titlen ’Galaxy 11’ i gang i november sidste år. Siden har de forskellige videoer fortalt historien om det ultimative fantasi fodboldhold med stjerner som Messi, Ronaldo og Casillas, der forsøger at redde verden fra de onde rumvæsner.
Alle videoerne er produceret i højeste kvalitet, så alle videodele af kampagnen har indtil videre fået høje seertal.
Den mest populære video er ’Training’, der har fået over 54 mio. visninger. En ekstra detalje til kampagnen er Samsungs egen VM-sang, som de har fået lavet til den alternative virkelighed i videoen.
Efter at have opbygget et publikum i mere end et halvt år kulminerer Samsungs kampagne i en fuldt ud animeret ’Final Match’ i to dele, hvor vi får at se, om Samsungs hold kan redde verden.
- Bureau: Cheil Worldwide
- Score: 9,6
https://www.youtube.com/watch?v=v_i3Lcjli84
3. Beats by Dre – The Game Before The Game
Få dage før slutrundens første dommerfløjt blev kampagnen fra Beats by Dre lanceret. Den indfanger på fornemmeste vis de ritualer, som spillerne og fans har før en kamp.
Brasiliens Neymar Jr. er hovedpersonen i historien, der begynder med pep-talk af Neymar Sr. I takt med at samtalen slutter, sætter musikken ind og tager os med på en tur rundt om i verden, hvor vi oplever fans og spillere, som alle er i gang med deres personlige ritualer før kampen.
Velproducerede scener og et stærkt musikvalg får de fem minutter til at flyve afsted og lader seeren falde hen i en dyb, nærmest spirituel VM-sindsstemning.
Videoen har en Nike-agtig følelse – og fanger en æstetik, som Nike sikkert ikke ville have haft noget imod at ligge navn til.
- Bureau: R/GA
- Score: 9,2
https://www.youtube.com/watch?v=jR1XQsCiAKE
4. Adidas – The Dream: All or Nothing
Adidas har valgt en anden tilgang end de andre brands på denne liste og satser på virkelige fodboldøjeblikke i deres serie af VM kampagner. I hovedrollen ser vi Adidas’ to største navne; fodboldstjernen Lionel Messi og musiker og nylig Adidas skodesigner Kanye West – og foreningen af de to stjerner fungerer godt.
Videoen er spækket med traditionelle action scener af stjerner som Messi, Dani Alves og Bastian Schweinsteiger, men det er den endnu ikke udgivne sang ”God Level”, der virkelig får videoen til at skille sig ud.
Instruktøren Fernando Meirelles, som stod bag filmhittet City of God, veksler mellem scener af spillernes drømme og virkelige fodboldkampe. Det giver spillet en mere seriøs tone og seerne et valg: Alt eller intet! Den eneste måde at spille med på, mens hele verden kigger, er ved at rykke grænserne, og indtil videre er Adidas i gang med at spille deres eget spil.
- Bureau: TBWA/Chiat/Day
- Score: 8,8
https://www.youtube.com/watch?v=AK6R2sdR4Tc
5. McDonald’s – GOL!
Der er ikke en eneste burger i syne i videoen fra McDonalds, hvor vi ser fem almindelige mennesker – med ekstraordinære fodboldfærdigheder.
Denne friske og livlige kampagne fra en af de officielle sponsorer af verdensmesterskabet tager os til gaderne i Rio, hvor der bliver leveret sjove stunts og spektakulære fodbold tricks.
Personerne i videoen varierer fra en ældre mand, som hopper ud af sin kørestol for at jonglere med bolden, mens han står på hænder, til en ung fyr, som sender et meget præcist skud afsted, der får kirkeklokkerne til at ringe.
Sammen med videoen har McDonalds også lanceret en ny supplerende augmented reality app med navnet Gol!, hvor alle kan prøve de forskellige tricks ved at sparke rundt med en digital fodbold på skærmen.
- Bureau: DDB
- Score: 8,3
Kriterier for scoren
Be On baserer karakterne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter.
-
Øjeblikkelig tiltrækningskraft.
Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid! - Publikums fastholdelse. Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.
-
Storytelling.
Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag. -
Share ability.
Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund. -
Produktion.
Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling? -
Samlet kampagne.
Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?