Vodka med indsigt har skabt flot salg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Skinny bitch virker velvalgt som sponsorat til Big Brother. Men indsigten har været vigtigere end kommunikationen for de foreløbige gode salgsresultater.

Det kunne ligne en tanke, når Royal Unibrew i øjeblikket optræder som sponsor for Big Brother med et produkt, der hedder Skinny Bitch.

Men det er en tilfældighed.

“Vi stod klar med det nye produkt, og så dukkede ideen op om at anvende et sponsorat på Big Brother som et af elementerne i kampagnen. Det er ikke udviklet med henblik på det,” siger marketingdirektør Michael Schiedel.

Skinny Bitch markedsføres under brandet Tempt, der ellers er lanceret som en cider. Men Skinny Bitch er en såkaldt ready-to-drink bestående af vodka og danskvand.

“Tempt definerer vi som en forfriskning med alkohol på flaske, og derfor kan brandet både rumme cider og ready-to-drink,” siger Michael Schiedel.

Uanset hvad produktet er, og om sponsoratet er en tilfældighed, så er det dog startet rigtig godt. I den relativt korte introduktionsperiode har de to vodka-varianter solgt lige så meget som de fire cider-varianter. Og det er ikke fordi, Royal Unibrew er utilfredse med salget af ciderne.

“Tempt cider går ganske udemærket. Salgstallene på de to vodka-varianter er så utrolige, at vi har svært ved at tro det,” siger Michael Schiedel og tilføjer:

“Men kunsten er ikke at sælge noget første gang. Det er anden gang, det bliver svært, så lad os nu se.”

Han vil ikke tillægge sponsoratet nogen speciel betydning for salgs-succesen.

“Forbrugerindsigten er vigtig. Skinny Bitch er en drik, der eksisterer hos de unge i forvejen, og som en pige sagde i en fokusgruppe: hvad nytter det at man holder sig fra kalorier hele ugen, når man så får det hele lørdag aften, fordi man drikker cider. De nye produkter er netop kalorielette, og det er kernen i forbrugerindsigten,” siger Michael Schiedel og fortsætter:

“Derefter er det vigtigt at man får pakket det rigtigt ind, og at man har en effektiv salgsorganisation. Markedsføringen er i denne sammenhæng prikken over i’et, hvis den er tilrettelagt rigtigt.”