Voldsom fremgang i buzz-bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Alle tal i Very har haft betydelig vokseværk. Bruttoavance og overskud er mere end fordoblet – og lønningerne er også fulgt godt med.

Very er blevet kendt for cases som f.eks. Somersby, hvor man var gode til at skabe opmærksomhed i markedet gennem andre kanaler end de traditionelle for reklamebureauer.

Det gav dem betegnelsen buzz-bureau. Selv taler bureauets stifter, Thomas Bjerg, dog om strategisk community marketing. Men uanset hvilke buzz-ord, man anvender, så taler tallene om en meget betydelig succes for bureauets koncept.

Det seneste regnskabsår, der sluttede d. 30. juni viser en voldsom vækst på alle parametre. På nær en. Overskudsgraden faldt – fra 33,6 til 28. Det er dog fortsat en overskudsgrad, som de fleste bureaudirektører vil misunde Thomas Bjerg.

Medarbejdertallet lyder på et gennemsnit for året på 10, og de har også nydt godt af fremgangen. Den gennemsnitlige personaleomkostning er steget med 41,8 pct. til 755.300 kr. Det hænger bl.a. sammen med, at der er ansat senior-folk – herunder en decideret managing director.

Medarbejderne præsterer dog en tilsvarende høj bruttoavance pr. medarbejder.

“Den relativt høje omsætning pr. medarbejder skal ses i forhold til, at vi arbejder ganske meget med honoraransatte medarbejdere og eksterne samarbejdspartnerne – ikke mindst i Sverige og Norge, hvor vi løser opgaverne i et tæt samarbejde mellem faste samarbejdspartnere og vores teams i Danmark,” siger Thomas Bjerg og fortsætter:

“Dette skyldes Very’s netværksorienterede forretningsmodel, hvor vi altid vælger de bedst kvalificerede direkte i de communities, vi arbejder med – i stedet for eksempelvis at have et team af AD’ere og tekstforfattere siddende internt.”

Han fremhæver arbejde for Burn i Danmark, Sverige, Norge og Benelux som en vigtig årsag til væksten. Derudover har lanceringen af glaceau vitaminwater i Danmark påvirket resultatet positivt.

“Derudover har vi vundet en række nye kunder og udvidet vores forretningsområde med eksisterende kunder. Blandt andet har vi udviklet globale guidelines for community marketing for Somersby. Af andre kunder kan jeg nævne Danske Spil (Lotto), Campari, Absolut Vodka, Telia og Kræftens Bekæmpelse,” siger Thomas Bjerg.

Nøgletal for Very

  • Bruttoavance 14,5 mio. kr. +154,4 pct.
  • Bruttoavance pr. med arbejder 1,45 mio. kr. +27,2 pct.
  • Lønandel 52,1 (46,7)
  • Resultat af primær drift + 4,067 mio. kr. +112,3 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz