Minus 14 pct. – eller i danske kroner: et fald på mere end 2,5 mia. Således lød omsætningsudviklingen på globalt plan for 1. kvartal for verdens største næststørste bureau-gruppe, Omnicom.
Verdens største gruppe, WPP Group, har i dag også aflagt kvartalsregnskab, og det viste et fald på 5,8 pct. – noget bedre end Omnicom. Men begge regnskaber fortæller en historie om et brat fald i annoncørernes aktiviteter.
En udvikling, der understreges af et tredje stort netværk, IPG, der kom ud af 1. kvartal med et fald i omsætning på 10,8 pct. på globalt plan til ca. 7,6 mia. kr.
WPP kan dog rent faktisk melde om en vækst på 36 pct. i kvartalets omsætning til ca. 17,7 mia. kr., men det skyldes efterårets overtagelse af TNS analysekoncernen. Korrigeret for opkøb og valuta lød tabet på 5,8 pct. og WPP lægger da heller ikke skjul på, at første halvdel af i år bliver vanskelig. Koncernen har skåret ca. 2 pct. af medarbejderne, hvilket er lig med 2280 personer.
Omnicom’s omsætning i 1. kvartal landede på ca. 15,5 mia. kr. Overskuddet faldt med mere end 20 pct. til ca. 940 mio. kr.
WPP har ikke offentliggjort tal for overskud, men konstaterer at man har klaret sig bedre end budgetteret. Hvilket dog er dårligere end sidste år.
Der er stor forskel på udviklingen fra område til område. Danmark nævnes dog af WPP sammen med Italien og Spanien som lande, der er ramt markant.
Hos IPG gik det rigtig galt i England, hvor omsætningen faldt med hele 23,9 pct.