Der skulle en Volvo Truck til at fragte de mange løver og Grand Prix’er hjem, som Forsman & Bodenfors sidste år vandt med The Epic Split for Volvo Trucks.
Nu følger Volvo personbiler – de deler navn med lastbilerne, men er to forskellige selskaber med hver sine ejere – og mandag aften i Cannes Lions blev det til to Grand Prix’er, i hhv. Promo & Activation og i Direct.
Det ene udført af Grey London for Volvo UK i form af Lifepaint, det andet udført af Grey New York for Volvo i USA. Den ene sympatisk, den anden usympatisk, lyder det i en kommentar.
Lifepaint er en spray, der får cykler og cyklister til at lyse op i mørket. To unge danskere har været med på det kreative team: Rasmus Smith Bech og Jonas Roth.
”Sikkerhed fylder meget i Promo & Activation, og vi ledte efter arbejde, der ikke kun løftede kreativitet til et højere niveau, men også løftede samfundet. Og Volvo er med life paint tro mod sit formål; at levere sikkerhed. Til mennesker, vel at mærke,” sagde jurypræsidenten Matt Eastwood, der er J. Walter Thompsons globale kreative direktør.
I Direct fik Volvo en Grand Prix for – med Interception – at have kidnappet bilreklamerne ved årets Super Bowl. Volvo opfordrede twittere til at deltage i en konkurrence om en Volvo – til den person, de mente fortjente den mest. Konkurrencen kørte hver gang, de andre bil-brands havde en reklame på under Super Bowl.
”Det er smart, strategisk, kreativt og i real-tid. Det skabte en ny konversation under de øvrige reklamer,” sagde jurypræsidenten Judy John, CEO og Chief Creative Officer, Leo Burnett i Canada.
Kommunikationsrådgiver og forfatter Hanne Feldthus har ros og ris til Volvo-vinderne:
”Lifepaint er en sympatisk vinder. Den formår at tematisere Volvos tilgang til sikkerhed og nok så væsentligt: Det er nyttigt for målgruppen. Det går også under navnet Branded utility, og det er i øvrigt befriende, at en branded utility ikke behøver at være digital. Der har været en tendens til, at det helst skulle være en app.”
Anderledes krads i kritikken er hun over for Interception:
”Denne kampagne hijacker ganske rigtigt opmærksomheden, og optræder som en parasit for de brands, der ikke blot har investeret i Super Bowl, men som reelt gør finalen og festen mulig. Det er usympatisk, og også ret overraskende, for det ligger meget langt fra Volvo sympatiske brand personality. Hvis ikke man har råd til Super Bowl-reklamer, så find på noget helt andet,” siger Hanne Feldthus.
I Direct Lions løb Volvo og Interception med Grand Prix’en lige foran #Handsoff – en fransk-produceret kampagne for pornositet Marc Dorcel. Dealen var, at man kunne få gratis adgang til – angiveligt – kvalitetsporno, og man kunne se al den porno, man ville … så længe man holdt begge hænder på keyboardet.
Således blev Interception-kampagnen lanceret:
https://www.youtube.com/watch?v=ntMit7V27LI
For danske Per Pedersen var mandag aften en særlig glæde. Dels vandt noget af hans eget arbejde Guld, og dels var det en stor aften for Grey New York, hvor han er en af de kreative direktører. Det har da også fået Per Pedersen til at juble på Facebook.
Og aftenens to sidste Grand Prix-vindere? Google og Buenos Aires. Google vandt Grand Prix’en i Mobile Lions for sin Cardboard, mens byen Buenos Aires – med bureaubistand fra The Community i Miami – vandt Grand Prix i Press Lions for en kampagne for det offentlige cykelsystem.