VR skal få unge til at passe på nytårskrudtet

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Sikkerhedsstyrelsen har fået bureaubistand til en ny kampagne, der skal få unge til at være mere varsomme med fyrværkeri. VR spiller en central rolle.

Sidste år kom 267 danskere – typisk mænd mellem 15 og 35 år – galt afsted med nytårsfyrværkeri.

Det tal vil Sikkerhedsstyrelsen have nedbragt, og man har til formålet søsat kampagnen ’Det sker ikke for mig’ med virtual reality som det bærende element.

”Fyrværkeri er et højrisikoprodukt. Når man dertil lægger, at det ofte bliver brugt om natten af unge i flok, som har indtaget alkohol, så er risikoen for ulykker endnu højere. Vi har valgt at lave en virtual reality-kampagne, fordi vi tror på, at de unge mennesker får øjnene op for risikoen, når vi viser dem, hvor hurtigt det kan gå galt,” siger direktør i Sikkerhedsstyrelsen Lone Saaby ifølge en pressemeddelelse.

Fra VR til virkelighed
Holm Kommunikation står bag kampagnen, der er centreret omkring en film optaget med VR-briller. Det er altså næsten som at være der selv: nytårsaften med bobler i glasset og feststemte venner omkring sig.

”De unge fyre er en rigtig, rigtig svær målgruppe at nå med kommunikation, så ideen var ikke blot at lave en reguler oplysningskampagne, men at tænke i helt nye baner og udnytte de digitale muligheder,” forklarer Mathias Holm Pedersen, partner i Holm Kommunikation.

Og således opstod ideen til filmen, der kan ses både med og uden VR-briller på Facebook og Youtube.

”Med VR som det bærende element kan man rent faktisk prøve på egen krop, hvordan en fyrværkeriulykke foregår – den oplevelse forhåbentlig får en til at tænke sig bedre om i den virkelige verden,” siger Mathias Holm Pedersen.

Influencers reagerer
VR-filmen følges op af tre film med forskellige influencers’ umiddelbare reaktioner på filmen – herunder ses TV-værten Mikkel Kryger.

Endnu en film rammer biografer, busser og S-tog op mod nytår, ligesom man med 11 events rundt i landet giver mulighed for at se filmen iført VR-briller. Stederne er udvalgt med unge mænd i tankerne og omfatter togstationer, shoppingcentre og erhvervs- og tekniske skoler.