VW Danmark vil fortælle familiehistorier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Volkswagen i Danmark er ude med en 6 minutters film, der er afsættet for at fortælle de gode historier om Volkswagen-ejeres forhold til deres bil. Bl.a. Very og Thomas Pries står bag.

Mange brands har taget historiefortælling til sig i deres markedsføring og Volkswagen nye 6 minutters film er da også startskuddet på et nyt univers af historier til og om mennesker, der er passionerede omkring deres Volkswagen biler.

”Vi vil gerne røre ved folks følelser og kobling til Volkswagen-mærket. Følelser som forhåbentlig kan genkendes af rigtig mange,” siger marketingchef i Volkswagen Danmark, Michael Stein og fortsætter:

”En Volkswagen er for nogle bare et transportmiddel, men for mange er en Volkswagen også en del af deres familiehistorie. Mærket har været en del af danskernes liv gennem generationer, og det har skrevet sig ind i mange familiers liv og minder. Alene af den årsag gemmer der sig mange følelser i mærket, som vi synes fortjener at blive kommunikeret”.

Den nye film er udviklet af Very i samarbejde med Thomas Pries og Sune Svanborg Sørensen og produceret af Shoot Happens.

I filmen spiller Torben Zeller en far, hvis søn genoplever minder på godt og ondt i en Volkswagen Boble fra 1979. Deres konflikter og kærligheden mellem dem kommer op til overfladen, når de kører gennem Danmark i bilen, som sønnen netop har arvet.

Filmen skal skabe trafik ind til det nye univers, der ligesom filmen hedder ’Generationer ’. Fokus er på mennesket bag rattet i Volkswagen og ikke teknologien under motorhjelmen, skriver Volkswagen i en pressemeddelelse.

Allerede nu ligger der 5-7 historier om personers oplevelser med deres Volkswagen på Volkswagens site. De er både lavet som film, tekst og som en kombination. Alle historierne er danske og omhandler f.eks. et dansk par, der har indrettet et Volkswagen museum og en, der kun har købt Volkswagen Passat gennem hele sit liv.

Her er historierne

Michael Stein siger om filmen.

”Filmens vinkel og tilgang er en hel ny måde at kommunikere på i vores branche, hvor det normalt handler om taktisk kommunikation og en kamp om salget. Vii vil gerne fortælle en historie og påvirke folk emotionelt.”

Han tilføjer:

”På vores site kan man se meget om nye biler, om service og om forsikring, men man har ikke kunnet se meget om mærkets historie og om bilejernes oplevelser med mærket. Det laver vi om på nu”.

Michael Stein fortæller videre, at når man har haft opslag på Facebook omkring historier og oplevelser med bilerne, har de performet rigtigt godt og den erfaring har man taget udgangspunkt i med det nye univers.

Filmen og det nye univers er lavet til det danske marked og det er sket i god dialog med hovedsædet, fortæller Michael Stein:

”Vi har ret frie hænder hvad angår vores kommunikation. Også fra Volkwagens hovedkontors side foregår mere og mere kommunikation om mennesker og vi tager skridtet endnu længere med vores nye kommunikation.”

Om den nye kommunikation siger Thomas Bjerg, CEO i Very:

”I vores optik er den emotionelle funktion et stærkt udgangspunkt for kommunikation – ikke blot for at skabe involvering, men også som et stærkt differentieringsparameter i en kategori, der traditionelt er drevet af funktionelle budskaber.”

Kreditering:
Bureau: Very
Produktionsselskab: Shoot Happens
Strategi og koncept: Very
Kampagneidé: Thomas Pries + Very
Filmidé: Sune Svanborg Sørensen
Kreativ direktør & Co-Instruktør: Thomas Pries
Manus: Instruktør: Sune Svanborg Sørensen