Sidste år indsendte danske bureauer 60 arbejder til Eurobest – EM i reklame, om man vil. I år er tallet 40 … alene for Christopher Walken-filmene Made from cool fra Jack & Jones, &Co og Bacon.
Og Bacon har bakket sit arbejde op med entry-fees i anseelige mængder: Hele 32 gange i excel-arket fra Eurobest står der Bacon som entrant company i forbindelse med filmene – arbejderne er alle indsendt i Film Craft-kategorien.
&Co står bag de øvrige 8 indsendelser af Made from Cool-filmene (her i Film-kategorien), og således kan man roligt sige, at bureauerne bag kampagnen søger maksimal eksponering af Walken, der aldrig før har medvirket i en reklame.
Eurobest uddeles i næste uge, men hvis ikke ideen, konceptet og håndværket i sig selv er nok til at ranke ryggen hos de involverede, så har de allerede i denne uges Epica Awards fået en nydelig afstiver: De i alt fem film fra Jack & Jones-brandet Premium indbragte både en sjælden Grand Prix og et par sølv ved prisuddelingen.
I alt indsender Danmark 111 arbejder til Eurobest. De 71 andre indsendelser er fordelt på 26 kampagner. Happy Flag fra Coca-Cola og McCann Copenhagen optræder 9 gange på listen, Han Kjøbenhavn-filmen er indsendt af DDB i 8 eksemplarer, så at sige, mens Robert/Boisens 13 indsendelser fordeler sig på 7 til The Generous Upgrader fra Anthon Berg og 6 til Solar Charging Dummies fra Spies.
Eurobest 2013 – 111 danske indsendelser fordelt på bureauer
- 32 Bacon
- 13 Robert/Boisen & Like-minded (inkl. 2 med Radius Kommunikation)
- 13 DDB Copenhagen/OMD (DDB har indsendt 11, OMD 2)
- 12 McCann Copenhagen
- 9 &Co (8 Jack & Jones og 1 Telenor)
- 8 UncleGrey
- 5 Hello Monday (inkl. 2 med Volume)
- 3 Adtomic
- 3 Envision
- 2 Bates Y&R
- 2 Hello Group
- 2 Hjaltelin Stahl
- 1 BBDO
- 1 De Allierede/Entrance
- 1 Bang & Grubak
- 1 Entegrate
- 1 Maersk Group/Quartz & Co/Frnd
- 1 Saatchi & Saatchi
- 1 TBWA