WARC 100 afslører verdens bedste kampagne

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Se her WARC 100s rangeringsliste over verdens bedste kampagner, brands og bureauer i 2017.

WARC 100 har nu offentliggjort den årlige liste over verdens 100 bedste marketingkampagner, brands og bureauer i 2017, vurderet ud fra deres impact og effektivitet.

For første gang siden 2014 er Coca Cola og McDonalds ikke at finde på første- eller andenpladsen over bedste brands. Til gengæld hører Proctor & Gamble, Vodafone, BBDO Worldwide, adam&eveDDB og WPP til de organisationer, der topper årets liste.

Selvom Procter & Gambles føring over konkurrenten Unilever er blevet mindre end sidste år, indtager koncernen førstepladsen som bedste annoncør for andet år i træk med hele fem kampagner på top 100-listen mod Unilevers tre.

Allerøverst ligger Procter & Gambles prisbelønnede Ariel-kampagne, ‘Share the Load’, som er udviklet af BBDO Mumbai og Mediacom Mumbai.

Reklamefilmen, som opfordrer mænd til at tage del i husholdningspligterne, blev lanceret online, i biografer og på TV i Indien. Kampagnen fik mere end 1,57 millioner mænd til at love, at ‘share the load’, hvormed Ariel fordoblede sit værdi- og volumesalg, som steg med henholdsvis 106% og 105%.

Big data, big win

To af årets 10 bedste kampagner har opnået succes ved at benytte data som fundament for den kreative strategi og mediestrategi. The Economist benyttede sig eksempelvis af en målrettet kampagne for at nå nye potentielle kunder. Kampagnen nåede ud til 50% af målgruppen og resulterede i, at kampagnen indtjente 25 gange det, som der var blevet investeret.

På sjettepladsen finder man den australske swimming pool-producent Narellan Pool. Deres big data-kampagne benyttede sig af ‘moment marketing’, hvormed man henvendte sig til kunderne på nøjagtig det tidspunkt, de med størst sandsynlighed ville være villig til at investere i en pool. Resultatet blev en salgsstigning på 23%.

Events vinder frem:

Også kampagner, som var bygget op omkring et event eller stunt, scorer højt på listen i år. Media Markts live-sportsevent ‘Rabbit Race’, hvor kundernes kvitteringer også var oddskuponer til et kanin-væddeløb, var under massiv mediedækning og blev set af mere end 21 millioner mennesker. Kampagnen fik Media Markts kunder til at bruge i gennemsnit 8,6 euro mere end forrige påske.

Den tredjebedste kampagne i 2017 var reklame-stuntet ‘Lucy the Robot’. Den amerikanske tech-virksomhed Double Robotics skabte en robot ved navn Lucy, som stod først i køen til at købe den nye iPhone 6s uden for en Apple Store i Sydney.

Stuntet, hvis hensigt var at introducere virksomheden til det australske marked, blev omtalt globalt i over 4.000 nyhedsartikler og resulterede i 12.000 salg til en værdi af mere end 44 millioner dollars.

David Tiltman, Head of Content ved WARC, siger:

“Dette års WARC 100 afslører en industri i konstant forandring. Listerne viser dog tydeligt, at ’big date’ og TV-orienteret reklameføring er særdeles effektivt. Men vi ser også, at en række alternative tilgange skaber gode resultater; særligt data-dreven ’moment marketing’, stunts og events har vist sig gode til at indfange forbrugernes opmærksomhed”.

Han tilføjer:

”Et af industriens store spørgsmål i øjeblikket er, hvorvidt disse alternative tilgange kan opbygge brands og levere resultater i det lange løb.”