We Love People bakker op om ungdomsopgør mod reality tv

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Facebook-side med modreaktion mod reality tv har trukket stor opmærksomhed. Initiativtagerne har bl.a. fået opbakning fra We Love People.

To unge fik nok af, hvad de betragter som det fordummende reality-tv og lavede en Facebook-side, der hurtigt fik stor opmærksomhed – ikke bare i form af mange likes men også fra f.eks. We Love People.

Initativet har også fået Berlingske til i dag at skrive om, at de unge nu vender sig imod reality-tv.

Det er Facebook-siden ’Kan den her ananas få flere fans end Sydney Lee?’ der er centrum for oprøret mod reality tv, der fokuserer på unges dumheder, druk, sex og fester i stedet for at fokusere på andre værdier.

Reklamebureauet We Love People har hjulpet de unge, der står bag Facebook siden med at udvikle ’opgøret’ til at producere koncepter til tv-programmer som ’Fire hjernes middag’, et brugerskabt talkshow og ’Happy News’, der har været sendt på DRs ungdomskanal: DR Mama.

Bag Facebook-siden står Emil Wilk og Thor Martin Jensen, der til Berlingske fortæller, at det begyndte som en joke, fordi ’det virkede helt hul i hovedet, at man i dansk tv dyrker det dumme og det overfladiske’.

På kort tid blev siden en af de største på Facebook (den har nu over 275.000 likes) og det fik de to ophavsmænd til at forvandle siden til et TV-laboratorium med åben ideudvikling.

We Love People, der kender Emil Wilk – fordi han var en del af deres talentprogram: We Love Talent – greb chancen for at kombinere ønsket om at producere levende billeder til broadcasting med behovet for at få større indsigt i de unges medievaner.

”We Love People har – fra jeg startede i januar i år – produceret levende programmer til broadcasterne i Danmark. Samtidig har vi en udfordring i at fange, fastholde og forstå, hvor de unge bevæger sig hen: Hvilken medieplatform er de på, hvor finder de indhold, og hvilke genrer er vigtige for dem”, siger Birgitte Fredsby til Bureaubiz.

Birgitte Fredsby er direktør for tv-afdelingen hos We Love People. Før det var hun chef for B&U i Danmarks Radio i 7 år.

Hun mener, at det er vigtigt for både den kommercielle branche og for DR at få en større viden om, hvor de unge bevæger sig hen og hvad de har behov for.

Derfor tog We Love People kontakt til DR, hvor man efter aftale producerede forskellige dummier om, hvad kollektiv intelligens blandt de unge kan fremkalde. Man har brugt de unge som fokusgruppe og det kom der forskellige koncepter ud af, blandt andet ’Fire hjernes middag’, som blev produceret i samarbejde med DR.

Birgitte Fredsby fortæller videre:

”Generelt er vi jo i en branche, der har ekstremt behov for at følge med de nye generationer, så den viden man kan få fra communites er meget vigtig for fremtidens medieindhold, både for den kommercielle verden og for public service