Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Samtidig cirkulerer der rygter om et anderledes set-up i form af en slags annoncørejet bureau til varetagelse af medieindkøb.

We Love Peoples adm. direktør, Pernille Simmelkiær, er udpeget til at spille en central rolle i opbygningen af det nye mediabureau, som en gruppe af reklamebureauer med People Group i spidsen er på vej til at lancere under navnet Orchestra.

Volkswagens hidtidige marketingchef og tidligere OMD-direktør, Ulrik Drejsig, er udset til at blive adm. direktør, men Pernille Simmelkiær – der også selv har en fortid hos OMD – er i følge Bureaubiz’ oplysninger udset til at varetage en central rolle i opbygningen af det nye bureau – bl.a. bliver hun formand for bureauet.

Det er da også We Love People i Vermundsgade, der har købt domænenavnet Orchestra.dk.

Herudover cirkulerer der oplysninger, der peger på, at det nye bureau får en todelt organisation.

Ud over Orchestra cirkulerer også navnet Transparency, og det kan vise sig at dække over en anderledes type mediabureau.

Orchestra skal stå for rådgivning, mens Transparency skal stå for indkøb og formidling. Det er en slet skjult stikpille til de eksisterende mediabureauer, og noget af dét, der skal underbygge begrebet transparency, er en form for medejerskab for annoncørerne, så de kan få andel i et eventuelt overskud.

Ifølge Bureaubiz’ oplysninger har et annoncør-ejet mediabureau været på tegnebrættet tidligt i processen, men om det er med i den endelige model, står uklart.

Der er dog noget, der tyder på, at man under en eller anden form vil søge at knytte annoncørerne tættere til sig.

Et egentlig annoncør-ejet bureau har man set i Holland, hvor Kobalt oprindeligt  var et af landets store mediabureauer. Det er nu overtaget af Aegis.

Kobalts problemer blev, at globaliseringen gjorde konceptet ret vanskeligt. De store annoncører vælger bureauer på tværs af grænserne, og det giver ikke meget plads til en sådan type bureau.

På den anden side, så vil det nye danske mediabureau efter al sandsynlighed skulle bygge sin tilværelse på lokale kunder.

En model med fuldgyldigt medejerskab vil dog under alle omstændigheder rumme betydelige udfordringer. Hvordan vil betingelserne f.eks. være for at trække sig ud, hvis en annoncør mener, at et andet mediabureau kan gøre et bedre arbejde?

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Pernille Simmelkiær til denne artikel.

Heller ikke navnet Orchestra er unikt i bureauverdenen. Orkestrering er f.eks. et gammelt Ogilvy-begreb, og i England finder man et bureau under samme navn. Det er dog ikke et mediabureau, men derimod et design-, web- og udstillings-bureau, der praler med “creative thinking – creative action.” Bureauet har bl.a. danske Novozymes på kundelisten.

Kommentarer

  1. DET blir så spændende at følge og et længe ventet og friskt bud på at re-definere mediebureauernes rolle og magt, både ud mod kunderne, bureauerne og annoncørerne. Som et af de eneste hjørner af det samlede mediebilleder, hvor der stadig ikke er gennemsigtighed!

    Held og lykke til Pernille og Co.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club