Webdirektør frygter at reklamebureauer vil misbruge data

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Reklamebureauer kaster sig over det digitale, det datadrevne og big data uden egentlig at kunne det.

Atcore satser på at være god til at bruge internet data til at skabe forretning for sine kunder. Det fortæller direktør Sebastian Gullak om i dag i Børsen, hvor han samtidig får afleveret et svirp til reklamebureauerne.

Han fortæller til avisen, at han er bange for at bureauerne vil misbruge begrebet “data-drevet”:

”Meget af det, vi laver, har faktisk ikke rigtig fået et navn endnu. Men her håber jeg, at det med det datadrevne bliver noget, vi kan binde os op på, og at reklamebureauerne ikke får alt for hurtigt fat i det og misbruger det”.

Artiklen kommer dog ikke nærmere ind på den udtalelse. Over for Bureaubiz forklarer han nærmere:

”Fordi meget af det, vi laver, ikke har fået et rigtig navn, kan det være problematisk i forhold til  at definere os som bureau og dermed vores plads som rådgivere hos virksomhederne. Derfor håber jeg, at reklamebureauerne ikke får alt for hurtigt fat i det datadrevne og devaluerer begrebet”.

Men hvad er det du frygter, at bureauerne vil gøre?

”Jeg frygter, at det datadrevne og ’big data’ vil lide samme skæbne som ’digital’ har gjort”.

Hvad mener du med det?

”Både mediebureauer og traditionelle reklamebureauer har kastet sig over det digitale, fordi de synes de skal følge med udviklingen og så proklamerer de, at de er digitale, uden egentlig reelt at være det. Efter Cannes i år er der også en masse bureaufolk, der har følt sig kaldet til at vide noget om big data”.

Sebastian Gullak fortæller videre, at der er stor forskel – som han ser det  – på at være et kreativt ’right-brain’ bureau og at være et data-drevet ’left-brain’ bureau, der fokuserer på at udnytte data og indsigten fra data på at skabe større effekt til lavere risiko og samtidig på at kunne reagere realtime

Han tilføjer, at bureaubranchen, herunder især reklamebranchen endnu er på et meget lavt modenhedsniveau i forhold til at arbejde med data.

”Der er mange i reklamebranchen, der ikke forstår at arbejde med data og blot bruger dem til at skabe nogle kampagner i stedet for at tænke dem dybere ned i kundens forretning”, siger han.

Det er også stadig få danske virksomheder, der er kommet ordentligt i gang med at bruge deres data til at skabe øget værdi i deres digitale forretninger, ifølge Atcore-direktøren:

”Der er SÅ mange penge, der bliver efterladt på bordet af CMO’s, fordi de ikke har styr på deres data, og ikke bruger dem til noget som helst andet end at kigge på trafik-tal”, slutter Sebastian Gullak sin opsang.