Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kunden er Rigshospitalets Blodbank. Og vi ville gerne skrive noget mere her, men så ryger mailen i spamfiltret.

Mænd i alderen 17-24 år tænder ikke på godgørenhed, de tror hverken, at der mangler blod, eller at deres indsats gør en forskel. Åh-jo … og så er de også hundeangst for nåle.

Og lige netop disse mænd vil Rigshopitalet gerne have til at give blod – med Winwin Agencys mellemkomst.

“Vi fik sociologen Henrik Dahl til foretage en analyse af de unge mænd. Deres mangel på viden om dét at give blod fylder en del – på lige fod med besværet ved det, heriblandt at lave en aftale, for planlægning er heller de unge mænds stærke side. Men det vigtigste er, at de er bange for nåle,” siger Karina Nielsen, kontaktchef i Winwin.

Rigshospitalet Blodbank mangler for tiden ikke blod, men unge mænd er underrepræsenterede i donor-korpset. Og mænd kan give blod 6 gange årligt, i modsætning til 4 gange årligt for (menstruerende) kvinder.

“Før blev man donor, fordi ens far og farfar havde været det, men sådan er det ikke længere. Til gengæld er det sådan, at mænd besvimer oftere end kvinder, når de er i en blodbank. Angsten er reel nok, men forestillingen om smerter er ude af proportion, og det er modstanden således også,” siger Karina Nielsen.

Midlet er at omfavne angsten – i et rimeligt velkendt univers for de unge. ADer Emil Thomassen forklarer:

“Vi har lavet en musikvideo, “Det lille prik”, om denne seje fyr, der møder en superpige og får hendes adresse. Han tropper op og møder hende i uniform – kinky, men det er en blodbank, og hun vil gerne kende hans type. Og han bakker ud. Med MTV-formen er der så mange symbolikker og klichéer at tage fat i, og vi har – med hjælp fra instruktør-duoen Simon Bonde og Michael Spooner – lavet en let parodi over de fælles rererencer. Det er fa’ens karle, der ikke er bange for noget – det skulle da lige være nåle”.

Musikvideoen går viral i dag, og på fredag har den biografpremiere.

“Biograf-mediet er valgt, fordi det er et forførende medie, der giver os fuldt udbytte af lyd og billede – altså centrale kriterier, når det nu er en musikvideo, vi har med at gøre,” siger Karina Nielsen.

Dansk Biograf Reklame støtter den gode sag, og har givet en visning i sin fulde fire minutters længde på premiereaftenen. Kampagnen suppleres med online aktiviteter, som bureauet har lavet i samarbejde med wemind.

“Videoen skal gerne starte en snak om, hvor ondt det i virkeligheden gør – en snak, der kan nedbryde de mentale barrierer. Vi kommer til dem i form af Klub Blod, der dels er en kalender med online-booking, dels en reel klub med aktiviteter og vip-arrangementer. Desuden vil der være facebook-aktiviteter med konkurrencer om at samle flest af dine venner, der vil blive bloddonor. Der er direkte kommunikation med Rigshospitalets Blodbank, så der er ikke nok at melde sig – de skal også blive tappet,” siger Emil Thomassen, Winwin Agency.

Bag kampagnen står Blodbanken på Rigshospitalet og TrygFonden.

Her kan du se videoen- www.klubblod.dk – og Facebook-gruppen; http://apps.facebook.com/klubblod/

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club