Hvis man bare bliver ved længe nok, så skal det nok lykkes. I hvert fald kan det se ud til at være strategien for verdens næststørste reklamefirma, engelske WPP Group, i forhold til at overtage TNS Gallup, der er blandt verdens 4 største analysefirmaer.
WPP’s topchef, sir Martin Sorrell, har ry for næsten altid at få sin vilje, når det handler om køb og salg af virksomheder, og her giver han tilsyneladende heller ikke op. For tredje gang har WPP nu forlænget købstilbudet på ca. 10 mia. kr. til på fredag.
Men denne gang sker forlængelsen på gode nyheder for WPP. Hidtil har ikke mere end 11 pct. af aktionærerne sagt ja til tilbudet, men i den forløbne 14 dages periode er man kommet helt op på 33,8 pct. Samtidig har EU-kommissionen under visse betingelser sagt ok til en overtagelse.
Hele sagen startede i foråret, da TNS Gallup og tyske GfK annoncerede en fusion. Martin Sorrell kastede så grus i maskineriet med et overtagelses-tilbud, og siden måtte GfK trække sig, fordi man ikke kunne matche tilbudet.