Fremtidsbrillerne var pudset, da Mediacom i en webcast fra London i går havde fået Sir Martin Sorrell, adm. direktør i WPP Group, plantet foran et kamera og webcastet en lille times snak under overskriften: “The next 5 years in marketing: How not to be taken by surprise (Much)”.
Og Sir Martin var veloplagt – men dog kun ganske konkret enkelte gange:
“De næste fem år vil på de store områder være en fortsættelse af dét, vi allerede ser i dag: En overkapacitet i produktionen, en styrkelse af detailleddet og en mangel på human capacity. Det kan virke ironisk i tid med arbejdsløshed, men ikke desto mindre er det sådan – og så sandelig også for vores branche,” sagde Martin Sorrell.
Manglen på kompetence er én ting, udnyttelsen af den er noget andet. Og dét aspekt er ikke uvæsentligt, når man som Martin Sorrell er chef for verdens største bureaugruppe.
“Vi har 100.000 ansatte, og der ligger en væsentlig udfordring i at vide, hvad vi ved. Det gælder også i det nære – at kende hinandens kompetencer og viden. Og netop videns-overførsel bliver i de kommende år vigtigere end at genopfinde hjulet,” sagde Martin Sorrell.
De kommende fem år vil de store bureaukæder også blive udfordret af små bureauer, der kan udvikle globale ideer for internationale koncerner. Men det fik ikke WPP-chefen til at sætte sig i forsvarsposition:
“Det øjeblik, du går i defensiven, er du død. Så der skal bl.a. eksperimenteres på forskellig vis. Her spiller specialisering ind, også i bureauerne. Det er rigtigt, at det lille bureau kan udvikle store ting, men i den sammenhæng er distribution en større, mere sofistikeret og interessant opgave,” sagde Martin Sorrell.
Mediacom skal roses for webcastformen og for at have fået bureaubranchens mest magtfulde chef i tale, men skoses for ikke at udnytte denne mulighed bedre. Intervieweren forsømte konsekvent at holde Sir Martin Sorrell fast på de enkelte udtalelser og dykke ned i dem. I stedet kom seancen mest af alt til at bestå af længere enetaler, hvori Sorrell hoppede ubesværet og uhindret fra emne til emne.
Derfor blev det lige så ofte til erklæringer af skåltale-karakter snarere end det lovede kig fem år frem, som når WPP-chefen taler om TV’s betydning – og mangel på samme.
“Vi er ikke afhængig af tv, vi er medieneutrale. Hvis kunden spørger, hvad der er bedst for den, så tænker og handler man på bureauet ikke i egen interesse. Jeg vil afvise, at det sker. Tro det eller ej. Svaret på kundens spørgsmål vil være at finde ud af, hvordan – og hvor – kunden kan optimere sit budget,” sagde Martin Sorrell.