Det var – selvfølgelig – en nyhed, da årets fire vindere af Young Creative Circle Awards (YCCA) blev præsenteret fredag aften i Vega i København V.
Men det var samtidig også noget velkendt ved navnene, for selv om de er unge, savner ingen af dem erfaring i at gøre sig i awardsammehæng.
Først en præsentation af vinderne:
Young Creative Circle Award 2015
Titel, uddannelse/bureau, team
Advertising
- AC/DC, Saatchi & Saatchi, Sebastian Artmann og Karina Tørnsø
Film
- SMS, DDB, Jeppe Ritz og Louis Pilmark
Design
- Vi ser det samme, Advice, Sigrid Van Beusekom og Rikke Wehner Hein
Digital
- Tag et tegn, DMJX: Kreativ Kommunikation, Frederik Voetmann og Niklas Hultquist
Om årets vindere kan der nævnes følgende fra deres cv:
I Film var det et comeback til Jeppe Ritz og Louis Pilmark, der også vandt YCCA-kategorien i 2013.
I Digital er årets vinderteam de forsvarende Aurora Youngsters-vindere, og Frederik Voetmann var desuden shortlistet ved Future Lions i Cannes i sommer.
Design-teamet har shortlistet til en YCCA sidste år og formåede således at blive opgraderet i år, men Advertising-teamet har en shortliste fra både 2014 (Sebastian Artmann) og 2013 (Karina Tørnsø).
Som noget nyt i år kommer YCCA-vinderne ikke pr. automatik til Cannes for at dyste i Young Lions.
Konkurrencen ved den franske riviera har alle dage været forbeholdt young professionals, altså bureauansatte, men Danmark har på dispensation hidtil også kunnet sende studerende, hvis de ellers vandt YCCA. Dén går ikke længere.
Derfor havde Creative Circle allerede inden CCA fundet de fire danske teams, der skal dyste i Cannes i næste måned – valgt blandt bureau-ansatte og ud fra først shortlister og dernæst deres mappe med fem udvalgte arbejder.
Eneste YCCA-vinder, der også er udvalgt til at deltage i Young Lions, er Film-teamet bestående af Jeppe Ritz og Louis Pilmark.