YouTube-konkurrence bringer unge til Cannes Lions

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Med hver sin YouTube-film kommunikerede 2 unge kreative – i konkurrence med 528 andre – så overbevisende om behovet for rent vand i verdens fattigste egne, at de nu skal dyste i Cannes.

I foråret vandt Lukas Lund og Andreas Hoff den danske Young Creative Circle Award og skal derfor sidst i denne måned dyste ved Young Lions Film Competition i Cannes.

Hvis de tjekker YouTube – eller linkene nederst i denne artikel – kan de studere en af deres konkurrenter.

Det drejer sig om Andrew Dobbie, 25 år, der arbejder for JWT Manchester, og Rachel Wolak, 28 år, der arbejder for Crispin Porter + Bogusky i Colorado. De vandt med hver sin film og deltager i Young Lions som Team YouTube – hold nr. 40 i konkurrencen.

I alt 530 unge kreative deltog i 48-timers konkurrence, hvor kunden var WaterAid, og briefen var at holde verdens ledere fast på deres løfter at sikre rent vand og sanitet til nogle af verdens fattigste egne. “Don’t Let it Drop” hedder kampagnen, der sigter på ikke at lade vand og sanitet glide ud af den internationale dagsorden.

Vinderne blev fundet efter en indledende afstemning, hvor 75.600 stemmer blev afgivet over to uger, hvorefter en international jury bedømte filmene ud fra den kreative udførelse på baggrund af briefen og de afgivne stemmer.

YouTube-Cannes juryen bestod af Chris Baylis, Executive Creative Director – TribalDDB Amsterdam, Edmund Choe, Executive Creative Director – Saatchi & Saatchi Greater China, Colleen DeCourcy, Chief Digital Officer – TBWA Worldwide, Brian Elliott, Founder and Chief Executive – Amsterdam Worldwide og José Mollá, Co-founder, Co-chief Creative Officer – La Comunidad.

Og nok så væsentligt: De to vinderfilm – fra hhv. Andrew Dobbie og Rachel Wolak