Zupa Recommended napper stor kunde fra Brandhouse

Peter Engholm
25@mail.dk

Et af reklamebranchens længste samarbejder stopper efter 13 år. Skandinaviens største byggemarkedskæde har valgt nyt bureau, der kører alle enheder i stilling.

Et bureau-brand samarbejde må siges at gå langt tilbage, når bureauet stod fadder til brandet – med platform, navn, identitet og koncepter.

Og det er netop tilfældet med Brandhouse og XL-Byg – sidstnævnte kom til verden i 2006 som en fusion mellem Byggekram (som Brandhouse var bureau på) og Råd & Dåd (her var Uncle Grey bureau). Brandhouse vandt en større konkurrence i forbindelse med fusionen og fik til opgave at bygge et nyt brand op.

Og nu flytter brandet så at sige hjemmefra.

”Det er tid for begge parter til at prøve noget nyt. Vi har været med til at skabe et fantastisk brand og til at få salg og positionering til at gå hånd i hånd. Det har været givende at skabe XL-Byg, der efter blot ét år havde opnået samme kendskab som Silvan – og vi kan kun ønske dem held og lykke. Det er tid til at skilles, og det kommer til at foregå i bedste ånd. Der har sneget sig metaltræthed ind i samarbejdet efter alle disse år, så det er fint med et skifte nu,” siger Stiig Helgens Binggeli, adm. direktør i Brandhouse.

Samarbejdets ophør betyder, at bureauet må skille sig af med fire medarbejdere – to i København, og to i Odense – hos Outhouse. Der er lange varsler på opsigelserne, fordi Brandhouse har en forpligtelse til at stå for produktionen i en periode.

Adm. direktør i XL-Byg, Jens Sørensen, giver Brandhouse sin ”bedste anbefaling på det faglige og personlige niveau”. Han siger:

”Brandhouse har været med til at skabe en stor succes hos både kunder og ejere, og vi har været meget glade for samarbejdet.”

Og i dag kan XL-Byg og Zupa Recommended så bekræfte, at man har indgået et nyt samarbejde. Bureauskiftet sker ud fra et ønske om at revitalisere brand og kommunikation. Marketingchef i XL-Byg, Alice Monberg, uddyber: 

“Vi har valgt at indgå samarbejde med Zupa Recommended, fordi de har evnet at finde frem til vores reelle DNA og et koncept, som udspringer naturligt af det. Det team og de forretningsstrategiske indsigter og den kreative udrulning, de kunne præsentere os for, gjorde det til et spændende tilvalg at arbejde videre med Zupa Recommended.”

Ingen af de to parter ønsker – endnu – at komme nærmere ind på XL Bygs DNA og nye koncept, men revitaliseringen af byggemarkedskædens brand vil blive foldet ud på tværs af kanaler og kontaktpunkter.

I samarbejdet er der således lagt op til, at alle enheder i NP3 Communcations Group – lige fra den grafiske IT virksomhed Digital Xpress, instore bureauet SpotProductions, dialogbureauet Zupa Direct og moderskibet Zupa Recommended – bliver aktiveret i eksekveringen af XL Bygs kommunikation.

“Vi har været i dybden med XL Bygs udfordringer og har sat os grundigt ind i deres forretning. Den indsigt har vi brugt til at komme ind til deres DNA og det koncept, som skal være udgangspunktet for revitaliseringen af XL Bygs kommunikation på tværs af alle kontaktpunkter,” fortæller direktør Jannek Bejtrup, der er ansvarlig for den nye kunde.

Udover Jannek Bejtrup tæller XL Bygs nye team hos Zupa Recommended stærke kræfter som strategidirektør Mogens Kristensen, kreativ direktør Ulrich Juul, AD’er Mads Mikkelsen og dialogekspert Per Lobedanz, ZupaDirect.