Zupa-stifter flytter til New York

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Niels Ranum skal opbygge online-forretning i USA – der har kendte danskere med blandt investorerne. Og en kendt dansk mediamand.

Det er ca. 2 1/2 år siden, Niels Ranum sagde farvel til det bureau, han havde været med til at stifte, og som var blevet en del af Danmarks dengang største bureau: Zupa Recommended.

Siden har han været mindre synlig – i hvert fald i relation til bureaubranchen – men været aktiv med udvikling af forskellige projekter – som f.eks. Bolighed.

Nu slår tilværelsen så et ordentlig sving. Niels Ranum flytter til New York sammen med familien. Det fortæller Børsen i dag.

Anledningen er, at han er med i et nyt internet-eventyr. Det gælder Tattoodo, der er en app, der skal binde tatoverings-kunder sammen med butikkerne. Niels Ranum har titel af kommerciel direktør, og han skal stå for opbygningen af kontoret i New York.

Tattoodo har 20 mio. brugere, og selskabet annoncerede lige omkring jul, at man havde fået tilført ca. 60 mio. kr. fra bl.a. den tidligere fodboldspiller Daniel Agger, Hummel-ejer Christian Stadil og Miami Ink-stjernen Ami James.

Men kredsen tæller også en anden dansker, der er kendt fra bureauverdenen – nemlig AOL-bossen Jimmy Maymann.

Ambitionerne er store. Lykkes projektet vil Tattoodo blive en mastodont i en analog industri på samme måde som Just Eat. Tattoodo vurderer selv, at der alene i USA omsættes for over 100 mia. kr. på tatoveringer.

“Det er en omfattende øvelse i en ret analog industri, og derfor er vi i gang med at etablere en organisation, der kan bygge den rette model og skalere den globalt med afsæt i det amerikanske marked,” sagde Niels Ranum til Børsen for to uger siden. Han sagde videre:

“Den langsigtede målsætning er at eje transaktionerne mellem køberne på den ene side og tatovørerne på den anden side. Vores store fordel er, at vi efter et par år med fart på indholdssiden sidder på et meget stort, købeklart publikum, og næste skridt er nu at få udbudssiden med. Vi er allerede godt i gang og skal bruge 2017 på at få så mange tattoo-shops som overhovedet muligt med på platformen.”