Månedens Youngstars: Marie og Cecilie

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Et stærkt dommerteam hos Uncle Grey har kåret månedens vinder i Young Creatives-regi. Det blev to unge piger med lyst og evne til at løse problemer.

Young Creatives afviklede den 7. april for anden gang sit ’Ansigt til ansigt med bureauerne’ for unge kreative. Og denne gang skulle vinderen skrives i flertal: Team Marie og Cecilie blev kåret til månedens Youngstars blandt de 15 deltagende hold med både enkeltdeltagere og teams.

Marie Christine Frederiksen og Cecilie Jelstrup Larsen er begge 24 år gamle og dimitterer til sommer fra Kreativ Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

’Ansigt til ansigt’ afholdes hver måned et nyt sted, og i april lagde Uncle Grey hus til både arrangementet og den efterfølgende fredagsbar.

Selvom Marie og Cecilie har sendt vinderprojektet til D&AD (Design & Art Direction), har det ikke været præsenteret for nogen foruden aftenens værter hos Uncle Grey.

”Det var en rigtig god oplevelse og fedt at få mulighed for at vise vores arbejde frem. Vi kendte ikke så meget til Uncle Grey i forvejen, ud over deres arbejde, så det var fedt at komme ud og lære bureauet at kende. De er virkelig søde, har høje kreative ambitioner, og der er en god stemning derinde,” lyder det fra pigerne.

Lysten til mere
Uncle Grey var repræsenteret ved Patrick Poulsen, Carl Angelo, David Cytryn, Simon Naver, Christoffer Goetzsche, Christoffer Jensen, Sophie Hotchkiss, Carsten Bülow, Ida Righolt, Thomas Ilum, Mathias Jensen og Lukas Lund.

Sophie Hotchkiss fortæller, at ‘lysten til mere’ gjorde udfaldet i forhold til udpegelsen af en vinder i et stærkt felt.

”Der var nogle af portfolierne, som vi havde svært ved at slippe efter ti minutter. Og det så vi som et rigtig godt tegn. Marie og Cecilies portfolio havde bestemt denne virkning på os. Derudover var de gode til at komme hele vejen rundt om en idé og var skarpe på både indsigt, koncept og eksekvering. Meget imponerende!”

Ud over en hyggelig fredag eftermiddag fik bureauet ifølge Sophie Hotchkiss også udbytte af arrangementet i form af inspiration og et par e-mail-adresser.

Kommunikation løser problemer
‘Lysten til mere’ er bestemt til stede hos Marie Frederiksen og Cecilie Larsen. De vil gerne bruge kommunikation til at løse aktuelle problemstillinger og fremhæver selv blandt andet et arbejde for Amnesty med fokus på menneskerettigheder.

”Vores seneste projekt, ‘Quick Crits’ for Squarespace, tager fat i en problemstilling for kreative, designere og kreative direktører. Her var det sjovt at kunne bruge sine personlige erfaringer og fokusere på en mere nichemålgruppe,” fortæller de to.

På spørgsmålet om, hvorfor de har valgt reklamebranchen, lyder svaret:

”Det er fedt at kunne være kreativ hver eneste dag, og selvom det er en kæmpe kliché, kan vi godt lide at lave kommunikation, der gør en forskel. På de bureauer, vi har været, har der været et fedt teamwork og en masse skæve, sjove og kreative mennesker.”

Går begge veje
Young Creatives præsenterede ’Ansigt til ansigt’-konceptet i februar med målsætningen om at hjælpe unge kreative med at få en fod indenfor i branchen.

“Vi er så glade for at kunne se, at der er opbakning til arrangementet – både fra de unges og bureauernes side. Og selvom nogle af de unge har været lidt usikre på, hvad de skulle forvente, så har både de og bureauerne fået noget ud af det,” siger Daniel Norit, der sammen med Sarah Gandil og Olivia Muus står bag Young Creatives Denmark.

’Ansigt til ansigt’ afvikles næste gang den 2. maj hos &Co i Bredgade. Tilmelding sker via Young Creatives’ Facebook-side.

I alt 21 deltagere udgjorde de 15 hold, der fik vurderet deres kreative arbejde hos Uncle Grey den 7. april 2017.