Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Foto: Getty Images

Beskæftigelsesministeriet har valgt bureauer til en rammeaftale på 100 mio. kr. om kommunikations-, kampagne- og markedsføringsopgaver på hele ministeriets område.

100 millioner kroner. Tre delaftaler. I alt 18 bureauer.

Det er hovedtrækkene i den rammeaftale, som for nylig faldt på plads i Beskæftigelsesministeriets regi om opgaver inden for kommunikation og markedsføring.

Aftalen blev sendt i udbud i april og kan nu betyde opgaver for sammenlagt op imod 100 mio. kr. til en række danske bureauer.

Rammeaftalen består af tre delaftaler med hver fem leverandører og strækker sig over en periode på to år med mulighed for forlængelse på op til yderligere to år.

I og med at hver delaftale omfatter fem bureauer og/eller konsortier, kommer den enkelte virksomhed endvidere til at skulle konkurrere om de opgaver, der måtte opstå.

Beskæftigelsesministeriet oplyser til Bureaubiz, at der er tale om en uforpligtende rammeaftale, som anvendes, når der opstår et konkret behov.

Der er med andre ord ingen garanti for, at bureauerne kommer til få en bid af den op imod 100 mio. kr. store kage.

Tre delaftaler
Der er afsat 45 mio. kr. til den største af rammeaftalens tre delaftaler, som omhandler strategisk rådgivning og omfatter Advice, Geelmuyden Kiese og Operate samt to konsortier bestående af henholdsvis CommunityContent/Friday & Partners/Mediabrands Danmark og Mantra/Kailow.

De fem leverandører har mulighed for at byde ind på opgaver med blandt andet strategisk rådgivning, ide- og konceptudvikling og rådgivning om intern og ekstern kommunikation, branding, PR og politiske informationskampagner.

Delaftale 2 lyder på 24 mio. kr. og omfatter design og udvikling af websites og digitale produkter, imens der er afsat 21 mio. kr. til den sidste af de tre aftaler omhandlende design, layout og grafisk bistand til publikationer og elektroniske produkter med mere.

Samtlige bureauer kan ses i faktaboksen herunder.

Flere oplysningskampagner
Beskæftigelsesministeriet oplyser, at man inden for hver delaftale har prækvalificeret otte leverandører og af dem valgt fem.

Udbuddet er ifølge ministeriets departement primært blevet gennemført for at ”styrke kvaliteten og sikre en konkurrencevenlig pris samt at bidrage til et effektivt indkøb af kommunikationsydelser og en gennemsigtighed i Beskæftigelsesministeriets forvaltning”.

Det skal blandt andet gøre det muligt for ministeriet at få hjælp til oplysningskampagner som eksempelvis den, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø tidligere har haft om smerter i muskler og led, ligesom man har brug for assistance til at sætte og trykke publikationer om forskellige temaer indenfor beskæftigelsesområdet.

Operate vil digitalisere
Operate har vundet opgaver inden for to af de tre delaftaler, inden for henholdsvis strategisk rådgivning og digitale projekter.

”Vi er utroligt glade for og stolte af at være kommet på de to delaftaler og glæder os til at komme i gang,” siger Randi Hovmann, der er digital chefrådgiver og manager, til Bureaubiz.

Hun glæder sig særligt over den digitale aftale, og Operate løser da også allerede digitale opgaver for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, der ligesom Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Arbejdstilsynet er en styrelse under Beskæftigelsesministeriet.

”Jeg håber, at vi kan være med til at lave selvbetjeningsløsninger, som gør både borgernes og myndighedernes arbejde lettere. Der er blevet digitaliseret rigtigt meget, eksempelvis på jobcenterområdet, men vi har hele tiden bedre digitale forudsætninger for at løfte området yderligere, så vi kan skabe endnu bedre betingelser for økonomien og for arbejdsstyrken.”

Mantra fortsætter samarbejdet
Mantra har ligeledes vundet opgaver i to af delaftalerne og konkurrerer dermed med fire andre bureauer, hver gang der skal bruges bureaukræfter inden for det givne område.

Hans Henrik Goth, der er adm. direktør hos Mantra, fortæller til Bureaubiz, at man primært bød ind, fordi man i forvejen samarbejder med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og ønskede at fortsætte samarbejdet.

En rammeaftale er i sagens natur ikke per definition lig med opgaver, og som Bureaubiz for nylig har beskrevet, har ingen af bureauerne på en rammeaftale i Københavns Kommune så vidt vides fået opgaver, selv om aftalen snart udløber.

Det er derfor oplagt at spørge Hans Henrik Goth, hvad han forventer at få ud aftalen:

”Hvis blot vi får to opgaver inden for de to år, udbuddet løber, så er vi godt tilfredse. Det svarer nok til cirka to millioner af de i alt 100 mio. kr., så det er vel ret beskedent,” lyder svaret.

”Udbud skal transformeres”
Hans Henrik Goth er tilfreds med processen omkring Beskæftigelsesministeriets udbud, men opfordrer generelt udbudsgivere til at gå til opgaven på en anden måde:

”Jeg mener, at der skal ske en transformation, så det ikke altid bliver ’the usual suspects’, der vinder de fleste udbud. Stilen og tonen samt brug af medier kan være meget skarpere, og bureauerne bør få plads til at udfordre nuværende kommunikationsstrukturer.”

Det er der, hævder han, ikke med den nuværende tilgang.

”Bureauerne er langt fremme også med erfaring fra, hvordan man bruger for eksempel sociale medier og influencers. Jeg mener, at det vil være en fordel at udbuddene er mindre specifikke i forhold til hvilke løsninger, der skal bruges,” siger Hans Henrik Goth.

Pia Osbæck har bidraget til denne artikel.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaunyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer