Shortliste-juryerne i Cannes – hvor fem repræsentanter fra Danmark har virket – har bevist deres værd fra første færd: 90 pct. af indsendelserne er sorteret fra, og 10 pct. er kommet på shortlisten.
Søndag formiddag offentliggjorde Cannes Lions fem shortlister
- Outdoor
- Health & wellness
- Print & publishing
- Pharma
- Radio & audio
I alt 35 danske arbejder var til bedømmelse i disse kategorier, se fordelingen her, og 4 kom på shortlisten.
Health & wellness
- Non-profit / foundation-led education & awareness
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
Outdoor
- Ambient outdoor
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Single market campaign
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Corporate purpose & social responsibility
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Det er to af de absolut stærkeste kreative kort fra Danmark, der bliver spillet, før Cannes Lions slår dørene op – fysisk – for første gang i dette tiår.
Hjelmen har vundet Grand Clio og 3 guld ved Clio Health og 6 guld og 1 sølv ved Creative Circle Award. Og det er bare inden for den seneste uges tid.
Chillboards har allerede vist sit værd ved at blive shortlistet i Titanium, der er den ypperste løve-kategori i Cannes.
Selv om Chillboards er udtænkt og eksekveret af Nord DDB, så er casen indsendt af DDB Chicago. Så der kan lægges en slat oven i de 228 indsendelser med Danmark som indsender-land, og noget tyder derfor på, at 2022-festivalen rummer mere dansk arbejde i Cannes end seneste normalt festival-år, 2019, hvor der var 240 danske arbejder i spil.