Af Peter Engholm, journalist

Nord DDB følger Titanium-shortlisten op med 3 shortlister i Outdoor, og &Co. & co er nomineret i Health & wellness.

Shortliste-juryerne i Cannes – hvor fem repræsentanter fra Danmark har virket – har bevist deres værd fra første færd: 90 pct. af indsendelserne er sorteret fra, og 10 pct. er kommet på shortlisten.

Søndag formiddag offentliggjorde Cannes Lions fem shortlister

  • Outdoor
  • Health & wellness
  • Print & publishing
  • Pharma
  • Radio & audio

I alt 35 danske arbejder var til bedømmelse i disse kategorier, se fordelingen her, og 4 kom på shortlisten.

Health & wellness

  • Non-profit / foundation-led education & awareness
    Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra

Outdoor

  • Ambient outdoor
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Single market campaign
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Corporate purpose & social responsibility
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.

Det er to af de absolut stærkeste kreative kort fra Danmark, der bliver spillet, før Cannes Lions slår dørene op – fysisk – for første gang i dette tiår.

Hjelmen har vundet Grand Clio og 3 guld ved Clio Health og 6 guld og 1 sølv ved Creative Circle Award. Og det er bare inden for den seneste uges tid.

Chillboards har allerede vist sit værd ved at blive shortlistet i Titanium, der er den ypperste løve-kategori i Cannes.

Selv om Chillboards er udtænkt og eksekveret af Nord DDB, så er casen indsendt af DDB Chicago. Så der kan lægges en slat oven i de 228 indsendelser med Danmark som indsender-land, og noget tyder derfor på, at 2022-festivalen rummer mere dansk arbejde i Cannes end seneste normalt festival-år, 2019, hvor der var 240 danske arbejder i spil.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club