En mere international tilgang til arbejdet med Anthon Berg-brandet. Uden at miste den danske nerve og forankring.
Det var afsættet for at kigge på et nyt bureausamarbejde, og i samarbejde med creative advisor Thomas Busch – der var hyret til opgaven – faldt valget på by The Network med Per Pedersen i spidsen. By The Network består af 33 bureauer fordelt på 30 markeder.
Helt nyt er bureausamarbejdet ikke, erkender Anthon Berg, for samarbejdet med by The Network begyndte allerede i 2021, hvor netværket blev spurgt om hjælp til en designopgave på det, der er endt med at blive til et helt nyt juleunivers og et kommunikationskoncept, som nu rulles ud på tværs af medier, produktdesign og i butikker.
Selv om Anthon Berg for de fleste danskere er synonym med marcipanbrød og fyldte chokolader, så har brandet over de seneste år også været at finde i flere og flere internationale markeder verden over med især de likørfyldte chokoladeflasker.
”Vi teamer op med by The Network for at sikre mere kontinuitet og genkendelighed på tværs af markeder – en samarbejdspartner, der kan løfte brandet ind i en international kontekst, men som samtidig forstår den emotionelle forankring og de muligheder brandet har i Danmark og Sverige, siger Christine Camilla Danielsen, der er global brand lead på Anthon Berg.
Per Pedersen, founder & global creative chairman hos by The Network, ser et stort perspektiv i det nye samarbejde med det 138-årige, ikoniske chokolade-brand:
”Få brands er så stor en del af vores fælles kulturarv og minder. Så det er med stor ydmyghed for Anthon Bergs brand heritage, at vi er gået til opgaven med at styrke den eksisterende position og samtidig skabe relevans blandt nye chokoladeelskere både i Danmark og globalt. Samtidig er det også en god mulighed for at bevise vores styrke som et danskbaseret, globalt netværk.”
Juleunivers fra Worth Your While
Det nye, karakteristiske juleunivers er udviklet af det danske bureau Worth Your While, der er en del af by The Network, og tegnet af illustrator Mads Berg.
”Drømmen har fra starten været at skabe et univers, som på sin vis føles som om, at det altid har været der, men med en moderne og genkendelig tilgang. En ny række produkter skal huske de eksisterende forbrugere på brandet og gøre det relevant til endnu flere, siger Christine Camilla Danielsen.
Anthon Bergs nye kampagnefilm er ”en uskyldig fortælling om en person, som prøver at tænde lyset på Anthon Berg-butikken, men ved en fejl får slukket lyset i hele byen”. Det bringer stearinlysene frem – til gavn for julehyggen.
”Julen kan for mange byde på en del travlhed og måske endda en følelse af utilstrækkelighed. Vi ønsker med juleuniverset at minde om dét, der gør julen glædelig og uforglemmelig – og opfordrer til ,at vi sænker barren, tænder stearinlysene og skruer op for hyggen og nærværet i stedet”, siger Christine Camilla Danielsen.
Brugergruppen er aldrende
Anthon Berg kan bryste sig af at have produceret chokolade i snart 140 år. Dog har man de seneste par år måtte erkende, at brugergruppen er aldrende, og brandet har sværere ved at ramme de yngre forbrugere. Derfor har samarbejdet med by The Network den seneste tid også handlet om at forstå sig på, hvordan brandet opleves globalt.
”Anthon Berg er Toms Gruppens globale vækstbrand, og med denne opgave følger et ansvar for at sikre, at fundamentet er på plads både strategisk og strukturelt, så vi kan lykkes med at skabe et sammenhængende og attraktivt brand på tværs af markeder, siger Christine Camilla Danielsen, og fortsætter:
“Med bureaukonstellationen kan vi arbejde på tværs af markeder og sikre en bred appel. Og med Per Pedersen og Thomas Busch som dansk anker kan vi sikre, at vi ikke misser de emotionelle muligheder, der befinder sig i hjemmemarkedet.”