AI-disruption kalder på brobygning mellem CMO og CIO

Af Roland Bagén
nordisk kommunikationschef ved Tata Consultancy Services (TCS)

Verden har ændret sig. Det samme har marketing- og kommunikationslandskabet, som er mere konkurrencepræget end nogensinde før, og det sætter nye krav til samarbejde på tværs af organisationen. Marketingchef og it-chef har længe kunne operere og eksekvere uafhængigt af hinanden – dén tid er så småt ved at være forbi.

I takt med at grænsen mellem teknologi og marketing gradvist udviskes, har synergien og det tværfaglige samvirke mellem marketingchef (CMO) og it-chef (CIO) aldrig været mere afgørende. Desværre er virkeligheden i mange virksomheder i dag en anden – og det kan være dyrt på bundlinjen. Det viser et globalt studie, som TCS iværksatte tidligere på året.

Studiet, der blev søsat med formålet om at undersøge relationen mellem marketingchef og it-chef på verdensplan, viste, at et sådant partnerskab sjældent er noget, der vinder opmærksomhed blandt topchefer og virksomhedsledere.

Yderligere afslørede studiet, at samarbejdskløften mellem marketing- og it-chef ofte opstår på grund af mistillid, mangelfuld kommunikation, silobaseret organisationsstruktur og budgetbegrænsninger. Men rapportens data gav også indsigt i, hvordan modsatrettede incitamenter skaber en barriere for effektivt samarbejde. For mens CMO’en prioriterer kundeindsigt og markedstendenser, er CIO’en mere optaget af at opretholde en slank og sikker infrastruktur. 

Af samme årsag kan marketingchefen have svært ved at forstå de tekniske kompleksiteter og infrastrukturproblemer, der er altafgørende for ydeevnen – ligesom den it-ansvarlige finder det udfordrende at forstå den flydende dynamik i kundeadfærd og markedskrav, som marketingchefen skal håndtere dagligt.

AI-frembrud kan gøre samarbejdskløften dybere

AI-teknologier tilbyder store muligheder for innovation og vækst, men de kan også udvide kløften mellem marketing- og it-chef. Hvor CMO’en ofte ser AI som værende en gamechanger, der kan skabe dybere kundeindsigt, hyperpersonalisering og optimerede kundeoplevelser, oplever CIO’en det som en potentiel udfordring, der kræver tilpasning af systemer, øget sikkerhed og ressourcer til at håndtere de teknologiske krav.

Denne skævvridning mellem perspektiver kan føre til misforståelser og friktion, hvis der ikke etableres en fælles tilgang til implementeringen af AI. Derfor er det afgørende, at både CMO og CIO ser AI som en mulighed for samarbejde – ikke en kilde til splid. Ved at kombinere marketingchefens fokus på kundens behov og it-chefens ekspertise inden for teknisk robusthed kan AI fungere som en brobygger i stedet for en barriereskaber.

Bare tænk på, hvordan de mest succesrige organisationer udnytter AI som en banebrydende teknologi til markedsføring og prioriterer at forudsige fremtiden med hjælp fra AI. For eksempel udnytter L’Oréals Beauty Genius-app, data og teknologi til at levere hyperpersonaliserede anbefalinger, hvilket forbedrer kundeengagementet.

Vi skal lære at forstå hinanden

Men selvom marketingchef og it-chef ser verden med meget forskellige øjne, har de helt grundlæggende det samme mål: at sikre virksomhedens vækst. Og hvis vi kigger vi ind i krystalkuglen, ser fremtiden kun mere AI-drevet ud. Derfor er et mere robust og kreativt samarbejde mellem CMO og CIO helt essentielt i jagten på virksomhedens vækst og konkurrencedygtighed.

Et godt sted at starte, er at investere tid i at forstå hinandens roller, jobfunktioner, ansvar og udfordringer. Dette kan blandt andet involvere regelmæssige fællesmøder, fælles lærings- eller kompetenceudviklingsmuligheder – eller endda job shadowing.

Uanset hvad, er det afgørende at tilpasse mål og incitamenter, så man – i stedet for at operere med separate, uafhængige målsætninger – er drevet af den samme vision: at skubbe kundeoplevelsen og virksomheden fremad. En fælles vision, der afspejler skæringspunktet mellem marketing og teknologi.

Tværfagligt samarbejde betaler sig

Studiet viste desuden, at de bedst performende virksomheder forstår værdien af tværfunktionel eksponering og ser potentialet i at skabe en fælles vision, som afspejler skæringspunktet mellem marketing og teknologi. Effektive CMO-CIO-partnerskaber kan frigøre et betydeligt vækstpotentiale. Men for at forløse det potentiale, kræver det, at virksomhederne tør tænke nyt og sætte tekniknørden sammen med kommunikationsnørden.

Julen står for døren. Og for mange virksomheder betyder det julehygge på kontoret. Det er en oplagt mulighed for at starte dialogen mellem marketingchef og it-chef. Må jeg foreslå nissegaver?

God jul og godt tværfagligt samarbejde i 2025.

CMO-CIO-partnerskab: Rapportens mest væsentlige nedslagspunkter: 

Virksomheder, der klarer sig bedre, investerer dobbelt så meget i fremsyn (forudsigelse af fremtid) som i indsigt (beskrivelse af nutid eller fortid). Dette understreger behovet for en fælles langsigtet vision mellem CMO’er og CIO’er. 

Effektivt samarbejde mellem marketing og teknologi er afgørende for at udnytte avancerede teknologier som martech og AI.

Alligevel rapporterer mindre end 50% af CMO’er om et effektivt samarbejde med CIO-kollegaer. Mål og incitamenter stemmer ikke altid overens og fremkomsten af AI gør dette stadig vanskeligere.

Rapporten fremhæver typiske barrierer, herunder manglende tillid, dårlig kommunikation, siloer, budgetbegrænsninger og forskelle i mål og fokus mellem CMO og CIO.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning