Bruttoavance: Reklameburauerne har det største fald

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Efter et årti med vækst er bureaubranchen nu i minus. Reklamebureauerne står for det største fald i bruttoavancen, mens de digitale bureauer trækker bundlinjen markant ned, viser Bureaubiz’ nøgletalsanalyse 2025.

Digitalbureauerne har for første gang i rigtig mange år haft et fald i bruttoavancen sidste år. Men dem, der især trækker bureaumarkedets fald på -1,7, ned, er reklamebureauerne. Det viser Bureaubiz’ nøgletalsanalyse 2025, der udgives til september i BureauTrends-rapporten.

Reklamebureauerne har nemlig haft det største minus af alle typer bureauer, nemlig -3,2 i bruttoavancen i sidste års regnskaber.

Til gengæld har de kun haft et fald på bundlinjen på 0,7, mens bureaumarkedet som helhed fik et fald på bundlinjen på hele 27,9. Her er det de digitale bureauer, der trækker gevaldigt ned med minus 54, 7.


Gevaldig tur nedad

Samlet set har bureaumarkedet taget en gevaldigt nøk nedad. Fra tocifrede stigninger i 2022 og 2021 til stort set status quo i 2023 med et plus på 0,5 pct. Og altså ned til -1,7. Ikke stort, men dog et fald. Det skal sammenlignes med, at bureaumarkedet har oplevet en solid vækst siden 2015 på i gennemsnit 7,8 pct.

Creative Clubs formand, Anders Juel, hæfter sig især ved bureaumarkedets bundlinje på 27,9 pct. Og som falder helt til 38,6, hvis man tager VML Map (tidligere Wunderman), som opererer globalt, ud af analysen.

”Jeg synes, at man er nødsaget til at være bekymret og tage det alvorligt, når vi går fra høje stigningstakter ned til 0,5 i sidste års nøgletalsanalyse og nu passerer vi minus. Som jeg læser det, vil det være en rigtig god idé at se på sin forretning og tænke sig lidt om. For en ting er sikkert: “Hvis vi gør det samme næste år, som vi gjorde sidste år, så sker der nok ikke de store, positive ændringer,” siger Creative Clubs formand, Anders Juel.

Anders Juel, formand for Creative Club og CEO i Superego

Bureaumarkedet i 2024

408 bureauer i alt

  • Bruttoavance 10,808 mio. kr. 1,361 mia. kr., -1,7 pct.
  • Resultat før skat +752 mio. kr., -28,6 pct.

165 reklamebureauer

  • Bruttoavance 2.823 mio. kr., -3,2 pct.
  • Resultat før skat +196 mio. kr., -0,7 pct.

Nøgletalsanalysen inkluderer bureauernes bruttoavance, resultat før skat, overskudsgrad, antal medarbejdere, lønandel, bruttoavance pr. medarbejder, gns. personaleomkostninger, performance-score samt placering i Holms klassifikation (De Bedste, De Udfordrede, De Generøse og De Effektive).

Bureauerne er opdelt i reklamebureauer, digitalbureauer, kommunikationsbureauer, designbureauer, mediabureauer og eventbureauer.

BureauTrends-rapporten indeholder udover Nøgletalsanalysen, også CMO trendanalysen og Bureaulederanalysen.

Læs mere om BureauTrends, som udkommer til september, og som du allerede kan bestille nu her.

Bureaulederseminar til september

På Creative Clubs bureaulederseminar, som finder sted den 16. september på Holckenhavn Slot i Nyborg, vil Henrik Jensen fra Brandse & Co. gennemgå nøgletalsanalysen.

Blandt de andre talere er: Martin Bochineck, tidl. Merkle, dir. Peter Kastrup-Misir (Manifold AI), CMO Katrine Bjerre Munkholm (Boligportal), CMO Asger Munkholm (AGF), erhvervspsykolog Lill Palmblad, Co-CEO’s Camilla Grove Pelle & Ann-Louise Rosen (Advance).

Læs mere og tilmeld dig bureaulederseminaret her.