Forøg din Share of Voice og skab vækst

Af: Rikke Dyrholm,
Team Lead CSM, Nordics hos Kolsquare

De fleste marketingafdelinger arbejder allerede med både tone of voice og market share. Men ved at monitorere din virksomheds Share of Voice kan du se, hvor stor en del af opmærksomheden jeres brand får sammenlignet med konkurrenterne i branchen. Og dét kan der være omsætning i.

Listen af KPI’er er sikkert i forvejen lang i din virksomheds marketingafdeling, og I gør formentlig allerede brug af Share of Voice (SOV). Men hvis I også måler på det og arbejder strategisk med det, kan det med stor sandsynlighed føre til øget salg. 

Når man måler SOV i sin virksomhed, ser man på, hvor høj procentdel af samtaler i din branche, der nævner dit brand. Vil du vide, hvor mange mennesker der taler om dit brand sammenlignet med dine konkurrenter? Så skal du måle på din SOV. Er den høj, har dit brand en stærk synlighed og kendskabsgrad, hvilket ofte fører til vækst i salget over tid.

Hvad er Share of Voice helt konkret?

Definitionen af SOV er, at tallet måler et brands synlighed ved at sammenligne mentions, klik eller visninger med det samlede marked.

Formlen den følger hedder dit valgte brand-metric ÷ markedets samlede måltal × 100.
De mest hyppigt anvendte brand-metrics tæller mentions, hashtags, klik, keywords, visninger og engagement.

Share of Voice adskiller sig fra Share of Market (SOM) ved at måle samtaler, mens Share of Market måler salg. Altså kan dit SOV-tal læses således, at hvis det er højere end din markedsandel, så er du på vej mod vækst.

Hvorfor er det vigtigt?

Share of Voice kan forudsige det fremtidige salg i din virksomhed, fordi flere samtaler leder til flere køb, som leder til flere anmeldelser og i sidste ende mere awareness.

En grundig og systematisk tracking af Share of Voice giver dig mulighed for at benchmarke din virksomhed mod konkurrenterne. Med indsigt i, hvor stor en del af samtalen I driver, kan du finjustere din strategi og tydeligere skille jer ud på markedet.

I princippet kan man måle Share of Voice på en hvilken som helst markedsføringskanal, men i 2025 sker det ofte på sociale medier. Det kan også ske gennem PR, søgninger eller website-klik og i effektmåling af din virksomheds influencermarketingkampagner generelt.

Fem måder at øge SOV

  1. Vær aktiv og til stede gennem regelmæssige posts af content af høj kvalitet og med høj delbarhed. Arbejd struktureret med indhold og brug contentkalender og lignende.
  2. Skab samtaler gennem spørgsmål og Call to Action, hvor du opfordrer til user-generated content (UGC) gennem konkurrencer og hashtags, der lever op til dit brands værdier.
  3. Lav delbart indhold i form af short formats, GIFs, videoer og billeder, der matcher din målgruppes tone.
  4. Svar hurtigt på kommentarer og vis, at du tager dit community seriøst. Engagér dig i tags og viralt indhold. Menneskelige og empatiske svar styrker loyalitet og reach.
  5. Budgettér klogt ved at fordele ressourcer på tværs af kanaler. Brug SEO, UGC, PR, medarbejderambassadører og community-engagement aktivt i dit arbejde.

Hvad er en god Share of Voice?

Benchmarks:

  • Under 10 %: lav synlighed
  • 10–20 %: moderat tilstedeværelse
  • 20–30 %: stærk synlighed
  • 30 %+ : markedsleder
  • Nichebrands kan have succes selv med <5 % SOV

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning